TEST: Chrysler Neon 1.6 LX

Chrysler Neon en ingen typisk amerikaner. Bilen er liten, forhjulsdrevet og utrustet med en liten og turtallsvillig motor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den utypiske amerikaneren har vært på det europeiske markedet siden 1999, men har ikke blitt tatt inn til Norge før nå. Årsaken bak Neons forsinkede introduksjon i Norge, er at bilen i starten kun var tilgjengelig med en toliters motor. Denne motoren ble straffet så hardt av det norske avgiftssystemet at bilen ville ha blitt altfor dyr her i landet.

Ny 1,6-liter

Siden den gang har Chrysler i samarbeid med BMW utviklet en ny 1,6-liters motor. Dermed gikk prisen ned, og den norske Chrysler-importøren, Møller US Import, bestemte seg for å ta Neon inn til Norge likevel.

Fortsatt for dyr

Spørsmålet er om også utgaven med 1,6-liters motor er for dyr. Neon 1.6 begynner nemlig på snaue 220.000 kroner. Og hvis man ønsker toppmodellen, LX, må man pent finne seg i å punge ut med nesten 250.000 kroner. Selv om bil er dyrt i Norge, finnes det fortsatt mye interessant i denne prisklassen - biler som Neon pent må finne seg i å bli sammenlignet med. For eksempel kan man for 250.000 kroner bli eier av en svært godt utstyrt Ford Focus eller Volkswagen Golf, for ikke å nevne Peugeot 307.

Fraværende kvalitetsfølelse

Chrysler Neon får store problemer når den sammenlignes med slike biler. Kvalitetsfølelsen er nærmest fraværende og vi fikk assosiasjoner til koreanere fra tidlig 90-tall da vi entret Neon. Vi forteller deg mer om den manglende kvalitetsfølelsen i kapittelet Plass og komfort. Men la oss først ta en titt på de områdene hvor Neon gjør det brukbart - motor og kjøreegenskaper.