TEST: Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD LX Stow 'n Go

Hvis plass står øverst på prioriteringslisten, komme man ikke utenom Chrysler Grand Voyager, som nå også kan skilte med imponerende seteløsninger.


Chrysler Voyager kan faktisk betegnes som "flerbruksbilenes mor". Voyager ble nemlig introdusert allerede i 1983 og la den gangen grunnlaget for en helt ny bilklasse - den såkalte MPV (Multi Purpose Vehicle). I hjemlandet selges bilen under navnene Chrysler Town & Country og Dodge Caravan, men her i Europa har Chrysler-konsernet altså valgt å bruke betegnelsen Voyager.

Hvor stor betydning navnevalget har hatt, er ikke godt å si. Faktum er uansett at Chrysler Voyager er en av svært få amerikanske biler som har solgt godt i Europa. Her i landet hadde bilen sin storhetstid på 90-tallet, da det ble solgt tusenvis av Voyagere med gitter bak andre seterad - såkalte kombinertbiler.

Fjerde generasjon i 2001

Tredje generasjon Voyager fikk etter hvert et litt lurvete rykte. Bilen gjorde det skandaløst dårlig i europeiske kollisjonstester og oppnådde svake resultater i mange kvalitets- og brukertilfredshets-undersøkelser. Men i 2001 kom fjerde generasjon. Den nye Voyageren gjorde det svært godt i amerikanske kollisjonstester og har ikke vært belemret med så mye negativ omtale som sin forgjenger.

Ansiktsløfting i 2004

I likhet med sin forgjenger bygges også fjerde generasjon Voyager i Østerrike. Sommeren 2004 fikk bilen en ansiktsløfting, som blant annet inkluderte bedre støyisolering og en ny 2,8-liters dieselmotor. Like før jul 2004 kunne de europeiske Chrysler-importørene i tillegg glede seg over at den såkalte Stow 'n Go-løsningen omsider ble introdusert også i Europa. Denne smarte seteløsningen innebærer at samtlige fem bakseter raskt og smertefritt kan felles ned i gulvet.

Voyager og Grand Voyager


Som sin forgjenger finnes også fjerde generasjon Voyager i to versjoner - den ordinære og Grand. Det er kun Grand Voyager som tilbys med Stow 'n Go. Den ordinære utgaven selges fortsatt med den tradisjonelle seteløsningen.

Mer enn fem meter lang

Grand Voyager kjennetegnes i tillegg ved sine voldsomme strategiske mål. Grand Voyager er 30 centimeter lengre enn Voyager, noe som betyr at den er hele 509,6 centimer lang. Til sammenligning kan det nevnes at en av de største konkurrentene, Renault Grand Espace, kun måler 486 centimeter i lengderetningen. Konkurrenter som Peugeot 807 (473 cm) og Volkswagen Sharan (463 cm) blir i denne sammenhengen de reneste puslinger.

To meter bred


Det er ikke bare i lengderetningen at Grand Voyager stiller i en klasse for seg. Bilen er i tillegg 199,7 centimeter bred, noe som betyr at den er blant de bredeste personbilene man kan få kjøpt. Til sammenligning er de fleste europeiske flerbruksbiler mellom 180 og 185 centimeter brede.

To motoralternativer

Mens den ordinære Voyager er tilgjengelig med fire motoralternativer, selges Grand Voyager kun med to. Bensinalternativet er en 3,3-liters V6-motor som yter 174 hestekrefter, mens dieselmotoren er en 2,8-liters firer. Vi la ut på ferie med sistnevnte under panseret.