TEST: Chrysler 300C - stasjonsvogn med V6-diesel

Chrysler 300C Touring passer dårlig for sjenerte. God plass og fin dieselmotor gjør bilen som har 18-tommere som standardfelger både praktisk og komfortabel.

Vis mer
Vis mer


Og selv om ikke alle de 502 centimeterne er like plasseffektive, er plassen god nok for stressede feriepakkere. Og om det kanskje virker tullete å fokusere på det praktiske i en så utseendemessig utrert bil som 300C, er det nok viktig med fornuftsargumenter som diesel og plass.

Ferdig utstyrt

Ekstrautstyrslisten er kort, og hovedgrunnen er at bilen i utgangspunktet er velutstyrt. I tillegg er det plundrete med alt for sære spesifiseringer på amerikanske biler. Listen over ekstrautstyr består derfor hovedsakelig i utstyr som kan monteres i Norge, og det begrenser seg til navigasjonssystem (23.000 kroner), soltak og skinnseter.

668.000 kroner gjør at 300C Touring ikke befinner seg midt i strømmen av stasjonsvogner med dieselmotor, og den hever seg også på mange måter over vanlige biler. Det er klare paralleller til luksusbilklassen, og bilen er også bygget på forrige generasjon Mercedes-Benz E-klasse.

Ikke firehjulsdrift

Dessverre er ikke kombinasjonen dieselmotor og firehjulsdrift tilgjengelig, men godt antisladdsystem med velfungerende antispinn gjør at det er fullt ut mulig å leve med en sterk og stor bakhjulsdrevet amerikaner på norske vinterveier.

Vis mer


Litt av forklaringen på den høye prisen står den effektstinne V6-diselen for. 218 hestekrefter og 3-liters slagvolum sørger for avgiftskroner, men bak rattet er avgiftskronene glemt og den fine motoren gir kraft nok til å forsvare den voldsomme grillen.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.