Vi er blant dem som synes Volt har en markant personlighet. Bilen er kompakt, men duger fint til fire personer og weekendbagasje. Foto: Knut Moberg
Vi er blant dem som synes Volt har en markant personlighet. Bilen er kompakt, men duger fint til fire personer og weekendbagasje. Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Chevrolet Volt fra Oslo til Bergen

Kanskje det største komplimentet til Chevrolet Volt er at det er en helt normal bil.

Samtidig er den helt uvanlig. Den drives nemlig av elektrisitet, men kan allikevel kjøres fra Oslo til Bergen uten at man må stoppe for å lade - vi vet det, for vi har gjort det.

Elbil, men også hybrid

Det er ikke dette bruksområdet bilen primært er laget for, men den gjør det altså mulig å ha en elbil for jobbpendlingen, som man også - i motsetning til de øvrige elbilene på markedet i dag - kan ta ut på langtur uten "rekkevidde-angst" når behovet/ønsket melder seg. Hemmeligheten ligger i det medbragte aggregatet som fungerer som rekkeviddeforlenger. I virkeligheten er dette altså en ladbar hybrid - men en slags "omvendt hybrid" i forhold til eksempelvis Toyota Prius, da hoveddrivkilden er elmotoren, hvilket gjør at produsenten tillater seg å kalle det en elbil (men altså - med rekkeviddeforlenger).

Debatten har gått i høye bølger i USA om hvorvidt bilen virkelig kan klassifiseres som elbil. Les mer om det her: "Er denne bilen en bløff?"

Fra konsept til produksjon

Det var i 2007 at General Motors vakte oppsikt ved å presentere et konsept, kalt Chevrolet Volt, på bilutstillingen i Detroit. Det ble sett på som en tilbakevisning av påstandene om at General Motors ønsket å "drepe elbilen" og skulle ha tatt del i et komplott på 90-tallet for å oppnå nettopp det.

Fire og et halvt år og en finanskrise senere har vi kjørt det ferdige produktet, som har beholdt det samme navnet og som, tross sin mer nøkterne fremtoning, også har beholdt hovedkarakteristikkene som gjorde den så oppsiktsvekkende. Drivverket som dengang ble presentert som E-Flex heter nå Voltec-plattformen, og det er ikke så mye snakk om forskjellige typer drivstoff som kan fungere på samme plattform, men hovedprinsippet er det samme. Opel lanserer for øvrig Ampera, søstermodellen til Volt, her i Europa i disse dager - vi kommer til å følge opp.

Kraftpakken

Rask oppsummering av tekniske data: Bilens hoveddrivkilde er en elmotor som yter 150 hestekrefter og et massivt dreiemoment på 370 newtonmeter - fra start. I bakgrunnen har vi to motorer til - en elmotor på 73 hester som hovedsaklig lader batteripakken - en T-formet pakke under bakseter og bagasjerom - og en bensinmotor (1.4 Ecotec) som forsyner energien for videreopplading av batteripakken når denne er på minimum ladenivå.

Akselerasjon fra 0 til 100 km/t tar kvikke 9,3 sekunder; toppfarten er elektronisk begrenset til 160 kilometer i timen.

Se for øvrig Chevrolets korte demovideo nederst i artikkelen.

Bevisst underutnyttelse

Batteriet har en nominell kapasitet på vel 16 kWh, men i praksis er, av økonomiske årsaker, kun 10,4 kWh utnyttbare. Av driftssikkerhetshensyn velger nemlig GM å aldri la batteriet lades til mer enn 90 prosent av kapasitet, og heller aldri nå et ladenivå lavere enn 25 prosent.

Texas - Bergen

Chevrolet Volt er nå i salg i USA på åttende måneden, og Chevrolet har så langt fått avsetning for over 3.000 biler. En av disse har via Texas funnet veien til bilforhandleren Ferdinand Motors i Bergen, ellers mer kjent som videreformidler av eksotiske luksus- og sportsbiler - deriblant Tesla Roadster.

Vi fikk låne Ferdinands Volt noen dager, med oppdraget å kjøre den tilbake fra Oslo til forhandlerens hovedkvarter i Bergen.

Eksteriørbilder:

Vi syntes Volt-en var en fin reisepartner over og gjennom fjellet til Bergen. Her tar vi en kunstpause i Lærdalstunnelen (Med sine 24,5 km verdens lengste veitunnel i skrivende stund). Foto: Knut Moberg
Vi er blant dem som synes Volt har en markant personlighet. Bilen er kompakt, men duger fint til fire personer og weekendbagasje. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Ikke like blank i lakken etter å ha forsert veiarbeidsstrekningene på E 16... Foto: Knut Moberg
Først ladet vi batteriene helt opp... Foto: Knut Moberg
...deretter fylte vi bensintanken. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Flere dager som ren elbil

Kjøreturene forløp vel, og vi hadde i begynnelsen bilen til jobbpendling med mulighet for lading på jobb. Det gjorde at "vår" Chevrolet Volt - for øvrig samme bil som deltok i Zero Rally tidligere i sommer - gjorde jobben med å frakte oss fra Jessheim til Oslo og tilbake, altså ni mil om dagen, uten å bruke en dråpe bensin og dermed uten noe lokalt forurensende utslipp.

En dag som hybrid

Så kom jobben med å kjøre bilen tilbake til forhandler i Bergen, en tur på 54 mil. Også den turen gikk greit, med fulladet batteri (Det tar cirka fire timer på standard stikkontakt 16 ampère), og full bensintank - den tar 40 liter - fra start. Elbilkjøringen varte fra Jessheim til Hønefoss - etter 58 kilometer med normal og selvsagt lovlydig kjøring sparket bensinmotoren AKA rekkeviddeforlengeren inn, og fortsatte å være hovedleverandør av energi resten av turen.

Grei å kjøre

Volt er en ganske tung bil grunnet batteripakken, men heldigvis ligger denne nede i gulvet og sørger for lavt tyngdepunkt. Dette er bra for stabilitet og dermed kjøreegenskaper, som vi for øvrig kan karakterisere som godmodige, trygge og forutsigbare. Noen sportsbil er ikke 1,7 tonn tunge Volt, men det skulle da bare mangle. Styringen opplevde vi som presis nok, men med begrenset grad av tilbakemelding uten at det var noe vi hang oss opp i. Chevrolet Volt kjøres som en moderne bil og har lite med en "klassisk amerikaner" å gjøre.
Og hvordan var det så med forbruket? Jo, her fant vi faktisk ut at teori og praksis kan forenes ganske greit.

Rekkevidde over 60 mil - bekreftes

Fremme i Bergen - med bensin igjen til ytterligere ti mil. Vi anser 0,54 liter per mil som akseptabelt tatt i betraktning vår aktive kjørestil. Som man kan se ble det tilbakelagt 58,3 kilometer i fullelektrisk modus og 479,8 kilometer i hybridmodus. Rekkeviddeforlengeren trengte 29,13 liter bensin. Hadde vi kjørt tom ville vi ha nådd cirka 64 mil som er i henhold til hva EPA i USA har regnet ut. Foto: Knut Moberg Vis mer


Den føderale organisasjonen for beskyttelse av miljøet i USA - Environment Protection Agency - (EPA) kom under godkjenningsprosedyrene for et år siden frem til en estimert kjørelengde i fullelektrisk modus på 35 miles (56 km), og en total rekkevidde på 379 miles (610 km). Dette er faktisk svært nær de tallene vi selv konstaterte (henholdsvis 58 km og 638 km).

Forbruk? Tja...

Samme EPA endte opp med et kombinert sluttresultat for Chevrolet Volt som tilsvarer et forbruk ved blandet kjøring på 0,39 liter per mil. Her regnes også inn utslipp som kommer fra produksjon av elektrisiteten. Dette er selvsagt en faktor som er både variabel og kontroversiell. For øvrig arbeides det intenst i mange land med å finne en metode for å sertifisere denne og andre typer elbiler/hybrider med forbruks/utslippstall som reflekterer den reelle påvirkningen på miljøet.

I mellomtiden er folk flest opptatt av lommeboken og det er vinklingen vi har valgt mens vi venter på en metodikk de fleste kan enes om for øvrig.

Det kommer an på

Kjøresyklusen er nøkkelfaktoren for denne typen bil. Vi brukte den for vår del til jobbpendling i uken og kjørte langtur i "helgen", (OK det var en tirsdag, men prinsippet er der). Ut fra dette bruksmønsteret havnet vi på et snittforbruk på 0,25 liter per mil.

Dette viser med all tydelighet at snittforbruket du ender opp med avhenger helt av ditt bruksmønster og da hovedsaklig hvor langt du må kjøre mellom hver lading. Eksempelvis, hvis man hver gang starter med fulladet batteri og med full bensintank, og deretter kjører til begge er tomme, vil man ikke med normal kjøring greie å komme noe særlig under 0,4 liter per mil. Vi kjørte på 0,54 i snitt fra Gardermoen til Minde sør for Bergen (vel 53 mil), men var da slett ikke i economy run-modus.

Så lenge du bruker bilen til kun å pendle til-fra jobb og har 25 km eller mindre til jobb hvis du ikke kan lade der, eller 50 km hvis du kan lade på jobben, trenger du ikke bruke en dråpe bensin.

Kjører du bare lange turer, vil du ende opp med et forbruk som tilsvarer det du får i en tilsvarende dieselbil, og altså noe lavere CO2-utslipp i og med at det er bensin som skal fylles på tanken. Og uansett er bilen mindre forurensende enn en dieselbil i bytrafikken.

Interiøret

Luftig og oversiktlig interiør i Chevrolet Volt. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Fremme i Bergen - med bensin igjen til ytterligere ti mil. Vi anser 0,54 liter per mil som akseptabelt tatt i betraktning vår aktive kjørestil. Som man kan se ble det tilbakelagt 58,3 kilometer i fullelektrisk modus og 479,8 kilometer i hybridmodus. Rekkeviddeforlengeren trengte 29,13 liter bensin. Hadde vi kjørt tom ville vi ha nådd cirka 64 mil som er i henhold til hva EPA i USA har regnet ut. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Passe med plass i baksetet, komfortabelt for to. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg



Vi trivdes godt i interiøret, som kombinerer en helt grei ergonomi med noen kvasi-futuristiske innslag som for så vidt kler biltypen godt. Kvalitetsopplevelse og materialvalg ligger over det vi er vant til fra biler made in USA. Vi kan imidlertid styre oss for den lett grønnlige gulfargen som konkurrerer med den klassiske gråtonen i interiøret på testbilen. Plassforholdene kan sammenlignes med de man finner i en kompaktbil som Ford Focus, som for øvrig har omtrent tilsvarende dimensjoner. Av hensyn til batteripakken har man begrenset seg til å installere to separate seter på andre rad. Bagasjerommet er ikke så ille som man kunne frykte, og plassen kan utøkes ved å legge ned baksete(r).

Komfort: Godkjent

Komfortnivået er greit selv om fjæringen, utypisk for en amerikaner, er ganske stivt. Det at man sitter godt hjelper jo en god del. En del rulle- og vindstøy opplevde vi og totalt sett er dette ikke noen spesielt støysvak bil. Dessuten kunne den ellers diskrete lyden fra bensinmotoren i bakgrunnen innimellom oppleves som masete da turtallet ikke synes å følge noen fast logikk i forhold til kjøringen. Dette er for øvrig noe vi kjenner igjen fra mer "normale" biler med CVT (trinnløs girkasse).

Konklusjon

Dette er en bil for folk som ønsker å kjøre miljøvennlig lokalt, og å spare penger på jobbpendlingen - den kan nemlig fungere som elbil opp mot seks til åtte mil rekkevidde. De får imidlertid ikke fordelene som følger med anskaffelsen av en ren elbil i form av incitamenter fra staten som kjøring i kollektivfeltet, fri parkering etc. Og de slipper verken engangsavgift eller moms. Til den bruk er Chevrolet Volt et utmerket alternativ, slik Opel Ampera vil bli det når den kommer på markedet.

Prisen er ikke endelig da typegodkjenning ikke er på plass. Regn imidlertid, slik vi kjenner situasjonen i dag, med rundt 460.000 kroner for en velutstyrt utgave.

Volts europeiske søstermodell, Opel Ampera, har vi for øvrig nettopp testkjørt og en utførlig rapport fra begivenheten følger om kort tid her på DinSide.

Vil du få en enkel oppsummering fra produsenten selv - og, som bonus, høre en sexy stemme? Se her, og hør, GMs informasjonsvideo om Chevrolet Volt: