TEST: Chevrolet Captiva - går som på skinner

Captiva har diesel, automatgir, 4x4, mulighet for syv gode seter og faste kjøreegenskaper på landeveien. Koreanske Chevrolet viser meget lovende takter i folke-SUV-klassen.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Det er nok fortsatt noe som skurrer i hodene på de fleste bilinteresserte når et koreansk merke - tidligere Daewoo - nå kjører rundt med den erkeamerikanske Chevrolet-logoen. Men med den mellomstore SUVen Captiva har man på sett og vis lagt en plausibel bro over dette mentale gapet mellom USA og Korea. Med sin syvsetersmulighet og dieselmotor deiser bilen bastant ned i den ekspanderende folke-SUV-klassen. Miksen er blitt meget spiselig for europeiske, og ikke minst norske, forhold.

Captivas høydepunkter

Foruten det vi oppfatter som en meget elegant design, har Captiva sin styrke spesielt på to områder: 1 - Syv seter som virkelig er syv seter, også for voksne. 2 - Påtagelige bra kjøreegenskaper for kjøring på vanlig vei. Nærmeste konkurrenter er Hyundai Santa Fe og Mitsubishi Outlander II. Men først litt mer bakgrunnsstoff;

Kraftig voksende klasse

Som vi nettopp kunne melde i vår prøvekjøringsartikkel av nye Mitsubishi Outlander II, er den såkalte folke-SUV-klassen i eksplosiv vekst. Ikke bare utgjør den nå drøyt 20 prosent av det totale nybilmarkedet (med kjenninger som Toyota RAV4 og Honda CR-V i tet). Også tilbudet av nye biler i denne klassen ekspanderer kraftig, blant annet med Chevrolet Captiva, søsteren Opel Antara, nye Land Rover Freelander og nevnte Outlander II. Outlander har selvsagt vært med før også, men det at den nå kommer med dieselmotor (og syv seter), gjør den til en atskillig sterkere spiller.

Premium og syvseter

Vis mer


Dermed blir det som man skjønner atskillig vanskeligere å velge seg sin folke-SUV fremover, ikke minst fordi vi ser en utvikling i klassen nettopp basert på nykommernes spesifikke fortrinn. De to viktigste nye retningene går mot henholdsvis premium-folke-SUV (typisk nye BMW X3 og Land Rover Freelander). Aller mest spennende er likevel trenden mot en gruppe med syvseter-folke-SUVer, som Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander II og Chevrolet Captiva.

Nye priser forvirrer

Vis mer


Men på toppen av dette igjen får vi de nye engangsavgiftene fra nyttår, vedtatt av Stortinget mens vi skriver dette, og som skaper ny forvirring i hierarkiet. I dette bildet er fortsatt CO2-snill dieselmotor et kriterium for suksess, mens automatgir generelt blir skrekkelig fordyret. Det har som kjent ført til at både RAV4 og nye CR-V styrker seg kraftig på prissiden neste år, og utvilsomt vil ta salgstoppen i 2007. Men dette er også de to minste bilene i klassen, på henholdsvis 4,4 og 4,5 meters lengde. Spørsmålet er om ikke vi esende nordmenn etter hvert forlanger både mer plass og syv seter i bilene våre.

Og da stiller Captiva og resten av gjengen med rundt 4,65 meters lengde svært sterkt. Les mer om Captivas motor og kjøreegenskaper her.

[Ugjyldig objekt (debatt)]