TEST: Can-Am Outlander Max 800

På veiregistrerte ATVer er Can-Am markedsleder i Norge, og på toppen av det solide utvalget troner Outlander Max 800.

Outlander kommer i to lengder, og Max-versjonen har et komfortabelt passasjersete med ryggstø og gode gripehåndtak. Selv om toseter er et relativt nytt fenomen blant ATVer, har Can-Am løst designen på en måte som gjør at Max-utgaven bare ser enda tøffere ut enn den litt kortere versjonen.

I fri utfoldelse - de veiregistrerte ATVene har effektbegrensing på 15 kilowatt - er Can-Ams V-twin det råeste på markedet med godt over 60 hestekrefter. Det er mye effekt i et kjøretøy som veier i overkant av 300 kilo.

Umiddelbar

Vis mer

TEST: Can-Am Outlander Max 800

  1. Store bilder!
  2. Tekniske data
Vis mer


Vi har kjørt veiversjonen der effekten er redusert, men selv med effektbegrensingen oppleves Outlanderen som heftig. Litt press med gasstommelen gir umiddelbar reaksjon fra motoren, og særlig i lave hastigheter er effekten overveldende.

Outlander har en variator som somler litt mer enn Polaris sin ved endringer i gasspådrag, og den umiddelbare effekten gjør også småkjøring mer rykkete. Også i terrenget tar det litt mer tid å bli vant med Outlander i forhold til for eksempel Polaris Sportsman.

Motoren fra Rotax er lett å bli glad i; bare responsen og lyden er underholdning nok i massevis. For de som vurdere Outlander uten veiregistrering (33.000 kr rimeligere) er effekten heftig nok til langvarig fascinasjon.

Til skogs

Outlander kommer i en kortere utgave som vil være enda råere i terrenget, men flere runder i skogen er det vanskelig å se for seg at noen ikke kommer seg mer enn greit nok frem med den litt lengre Max-versjonen.

Den oppleves som tryggere å kjøre enn de korte utgavene, og det er fordi vekten av føreren er plassert relativt lengre frem slik at redselen - og muligheten for å tippe bakover i bratte kneiker - reduseres.

Outlander har en selvlåsende differensial foran, og den trenger litt hjulspinn for å låse. Det gir en rykkete kjørestil som det tar litt tid å venne seg til, særlig når motoreffekten er såpass som i denne 800-kubikkeren.

Cruising

Den lengre akselavstanden og den litt lavere sitteposisjonen ga umiddelbart cruising-følelse på de første landeveismilene. Vi plasserte to tungvektere i sadelen, og forutsatt at passasjeren ikke motarbeider balansen merker føreren omtrent ikke at passasjeren er der. Ryggstøet kan fjernes og erstattes med en liten koffert eller lasteplan (ekstrautstyr).

Også på vei gir den lengre akselavstanden fordeler, firehjulingen oppleves som roligere og mer forutsigbar i bevegelsene uten at det går særlig utover den sportslige følelsen. Også komforten øker, og det er lettere å kjøre fort i svinger uten å få tippe-følelsen.

Kul

Can-Am skiller seg ut designmessig i forhold de andre ATVer, og Outlanders kantede form og helhetlige uttrykk gjør at den ser mest moderne ut av ATVene. Helheten gjør også at den ser ganske nett ut, og det er først når den blir plassert ved siden av en konkurrent at det blir tydelig at den ikke skiller seg ut i faktisk størrelse.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Det er ikke bare på design at Can-Am skiller seg ut; de er også tøffe nok til å velge litt spesielle løsninger. Blant annet er skivebremsene flyttet inn fra hjulene og plassert tett opp til differensialen. Også bakhjulsopphenget er spesielt med en enkeltarm med innfestning foran hjulet, dette skal redusere bue-bevegelsen til bakhjulene i dumper.

Outlander er i tillegg utstyrt med startsperre som på biler, det vil si at nøkkelen inneholder en elektronisk kode som kjøretøyet må gjenkjenne for å starte.

Can-Am har i praksis gjort hele sortimentet sitt tilgjengelig med hvite skilt, og du kan få alt fra bakhjulsdrevne 200 kubikkere for rundt 50.000 kroner, via den billigste Max-utgaven med 400 kubikks motor til rett under 90.000 kroner, til toppmodellen med masse utstyr og en prislapp på 160.000 kroner.

Konklusjon

Outlander med markedets råeste motor fortjener topplaseringen på manges ønskeliste, og Max-versjonen er den som passer definitivt best som veiregistrert. For Can-Am, som Polaris, gjelder det at med veiregistrering og strupte motorer er prishoppet fra mer moderat motoriserte versjoner for drøyt i forhold til det du får.

Vår Outlander Max var en XT-versjon med blant annet vinsj og felger som standard. Den koster 152.000 kroner, og billigste versjon av Max-utgaven med denne motoren koster 144.000 kroner. Can-Am har enda en V-twin, en 650 som starter på 128.000 kroner, mens den som kanskje gir det mest fornuftige forholdet mellom pris og effekt som veiregisrert er 400-kubikkeren som starter på 94.000 kroner.

Can-Am har også enda en spennende firehjuling med den rå 800-motoren, nemlig nykommeren Renegade. Dette er en sportslig utgave av Outlander med annen styling, mer avansert bakhjulsoppheng og lengre fjæringsvei. Den er det klart tøffeste alternativet i dagens ATV-marked, og koster veiregistrert 150.000 kroner. Dette er en ren fritidsmaskin uten særlig bagasjeplass og sadel best egnet for en person.

Takk til watersupply.no for hjelp ved terrengkjøring.

  • Store bilder av Can-Am OutlanderMax 800 EFI XT.
  • Test av argeste konkurrent – Polaris Sportsman 800.
  • Tidligere artikler om ATV/firehjulinger:

  • TEST: Polaris Phoenix 200.
  • TEST: Standard Motor (SMC) Mistral 250.
  • TEST: Sym Trackrunner 200.
  • MC-moro med billappen.
  • En roadster! SECMA Fun Extr'm
  • LANSERING: Polaris Quadricycles
  • Hjelmpåbud for firehjulinger