TEST: Cadillac SRX 3.6 V6 Sport

Kjøreegenskapene til SRX overrasket oss, og overraskelsen var positiv.


Det burde ikke være en overraskelse, Cadillac satser i Europa og bilene som ender opp i vårt marked skal være bedre tilpasset vårt marked. Det betyr enkle ting som at radioen har RDS, og mer gjennomgripende ting som kjøreegenskaper.

Crossover

SRX er i seg selv litt spesiell, det er i større grad en stor stasjonsvogn med firehjulsdrift enn det er en veitilpasset SUV. Det er i denne klassen produsentene ser for seg fortsatt vekst i SUV-klassen, og biler i denne klassen kalles gjerne crossover-modeller.

Volvo XC90 er en ganske typisk representant for disse bilene. Interiøret er fleksibelt med tre seterader, og bortsett fra formen med litt høyere bakkeklaring er det lite som minner om tradisjonelle terrengbiler. Cadillac SRX har mye til felles med bilen Volvo først og fremst har laget for det amerikanske markedet.

I forhold til tradisjonelle terrengbiler tilbyr disse bilene mye bedre komfort, og det er også lettere å bygge gode kjøreegenskaper inn i biler med litt lavere tyngdepunkt.

Sær

Miksen av SUV, flerbruksbil og stasjonsvogn er tydeligere på SRX enn på XC90, og Cadillacen ser mer sær ut. Det tar tid å venne seg til proporsjonene, og når du har kommet i mål med det vil nye utfordringer i form av sære lykter både foran og bak samt en spesiell hekk gi øynene nye utfordringer.

Vi tror at det etter hvert vil komme mange biler i klassen som nå kalles crossover-modeller, og det vil være med på å gjøre det lettere å akseptere utseendet. Sannsynligvis vil bakkeklaringen krympe enda litt mer, og det sportslige bli mer tydelig – tiden vil vise.

Stor eller veldig stor

Uten dieselmotor på programmet står valget mellom en stor 3,6-liters V6 motor som yter 258 hestekrefter eller veldig stor 4,6-liters V8 som varter opp med 325 hestekrefter. Vi har kjørt minstemann, og den har krefter i massevis.

Les videre om motor og kjøreegenskaper her.