TEST: Cadillac BLSd - svart amerikaner, hvite skinnseter

Med den mediumstore sedanen BLS håper Cadillac å treffe europeiske bilkjøpere på hjemmebane. Og motorversjonen med 150 dieselhester og automat til bare litt over 400.000 kroner har en sjanse. Men du sitter som en amerikaner på vei til gudstjeneste.

Vis mer
Vis mer
Oi. Hvem stjal sidestøtta mi? Vis mer


Kona skinte opp da jeg spurte om hun ville være med en tur i en svart Cadillac. Den har hvite skinneseter, la jeg til. Fullt så imponert var hun ikke da jeg etter hvert kunne fortelle at, satt på spissen, så er BLS egentlig en Saab 9-3 som GM har montert et Cadillac-karrosseri på.

Skarpe kanter

Men i dag lages biler i alle verdenshjørner uavhengig av merkeopprinnelse, og man stusser jo ikke over en Toyota lagd i USA. Så når Cadillac har ønsket å europifisere sortimentet for om mulig ta sin bit av det attraktive mellomklasse-markedet på vår side av Atlanteren, kunne de har valgt en dårligere plattform enn Saab 9-3.
Og sannelig skal du være mer enn gjennomsnittlig kyndig for å se sammenhengen også. Designen er umiskjennelig nyere Cadillac, slik ikke minst modellene CTS, STS og SRX har laget bilder i bevisstheten hos bilkjennere. De kantede, bastante linjene likner ikke på noe annet europeisk eller asiatisk merke i dag.

Cadillac-logoer

Innvendig må man også fram med forstørrelsesglasset for å kjenne seg igjen fra Saab. Den karakteristiske buede cockpiten fra Saab er i BLS helt normalisert. Mest gjenkjennelig er det karakteristiske håndbrekket, kamuflert som et håndtak mellom førersetet og midtkonsollen. For øvrig er interiøret helt greit, men uten noen utpreget karakter. Dette er en bil. Og hadde det ikke vært for de lekre Cadillac-logoene du finner rundt om kring i bilen, kunne det vært omtrent hvilket som helst anonymt merke.

Sleipe seter

Med kjent og elegant typesetting lyser Cadillac tidlekkert i mørket. Vis mer
Vis mer
Vis mer


BLS peker seg imidlertid ut på meget amerikansk vis på et annet område, nemlig setene. Sitter du fortsatt med bildet i hodet av store amerikanske biler med enorm komfort så lenge veiene duver sakte rett fram, så stemmer det godt på BLS. Og intet galt med det i seg selv. Problemet er at det ofte svinger i Norge. Og uten sidestøtte overhodet i de glatte skinnsetene (det som kanskje ser ut som sidestøtteputer på bildene, er narreputer), er det beste som kan sies at setene i denne bilen inspirerer veldig til også å følge norske fartsgrenser. Alternativet er å skli veggimellom.

Et pust av Amerika

Men hovedspørsmålet er vel egentlig hva verden skal med nok en mellomklassesedan. Det er selvsagt store markeder i Europa som er langt mer sedanvennlige enn Norge. Men sedaner på rundt 4,7 meter lengde, pluss minus en desimeter, finnes det bøtter og spann av.
Da er det rimelig å forvente at en nykommer bringer med seg et minstemål av nyvinninger for å kunne kalles konkurransedyktig. Så hva kan BLS tilføre denne klassen? Vi skal ikke hoppe for raskt til konklusjonen og si ”ingenting”, for Cadillac tilfører jo et vingesus av Elvis og amerikanske presidenter i en klasse som ellers er dominert av - i amerikansk målestokk - nøkterne og funksjonelle biler. Men holder det? La oss først ta en kikk på motor og kjøreegenskaper her.