TEST: C30 2,0 d - Volvo slår ut håret

Vi har testet Volvos yngste og minste familiemedlem - C30. Med en kraftig to-liters dieselmotor og en solid utstyrspakke byr den på en tiltalende reiseløsning for dem med en urban livsstil som ikke trenger en familiebil men et kompakt transportmiddel med stil uten overdrivelse.

Det var lenge siden sist. Riktignok behøver vi ikke å se helt tilbake til P 1800 ES for å finne en kompakt, snerten Volvo; mange vil fortsatt huske nederlandsk-bygde Volvo 480 ES fra 80-tallet med sin meget individuelle stil. Den er gått noe i glemmeboken, med god hjelp av Volvo, til tross for at det var merkets første modell med tverrstilt motor og forhjulsdrift da den ble lansert i 1986. Dessuten var den første modell i 400- serien (kombikupéen 440 og sedanen 460).

Men, her er altså Volvo C30, en kompakt (4,25 meter lang) og "annerledes" Volvo. Som sagt, det var lenge siden merket hadde en sporty liten bil å tilby potensielle fremtidige kjøpere av merkets større familiebiler, en bil med appell overfor en yngre, urban kundegruppe med en aktiv livsstil og begrensede behov når det gjelder transport av barn og bagasje.

Marketing

Vis mer
Vis mer


Det er marketing-folk og ikke ingeniører som står bak dette produktet. Dette må ikke misforstås - selvfølgelig er bilen teknisk sett et ingeniør-utviklet produkt, men den ville nok ikke sett dagens lys i dette formatet om ikke markeds-analytikerne hadde lagt frem sitt prosjekt for å utvide Volvos kundekrets ved å tilby noe til nettopp dem som kanskje er tiltrukket av merkets verdier men ikke finner en bil som passer for dem. Det dreier seg nettopp om folk av typen som kjøpte Volvo P 1800 ES i sin tid - nå oppdatert til det 21. århundre.

Utviklet fra sikkerhetskonsept

C30 ble vist som konsept i Detroit for over et år siden mens produksjonsbilen ble vist i Paris i oktober i fjor. Denne er forblitt mye nærmere designkonseptet enn mange trodde - eksempelvis med konfigurasjonen to dører og bakluke/fire seter som gjør den mer nisjepreget enn en femdørsmodell med mer praktisk layout ville ha vært. Stilen er sterkt inspirert av de tidligere viste konseptene 3CC og særlig SCC. På en måte kan C30 ha en utfyllende funksjon i forhold til S40 og V50, som den deler plattform med. Som nevnt - det var en viktig kundegruppe Volvo oppdaget at de gikk glipp av med sitt eksisterende modellutvalg. C30s prosjektleder, Håkan Abrahamsson, sa det slik: "Dette er kunder som beveger seg mellom hjemmet, kontoret, møter, treningsstudioet og favorittutestedet i høyt tempo. Mange av dem beskriver sin ideelle bil som en "runabout" - en bil til å farte omkring med. Gruppen prioriterer frekk design og gode kjøreegenskaper, og kjører for det meste ikke flere enn to i bilen".

Ambisiøs

Volvo har gode forhåpninger til salgsresultatene for denne bilen - 1.000 eksemplarer håper de å få avsetning for i Norge i år, noe som ville bli en absolutt rekord for denne typen bil, og bevise at marketing-spesialistene har analysert tids-ånden riktig. Konkurrenter pr. idag er Audi A3, som også finnes i en tre-dørs versjon, og BMW 1-serie - som snart vil få en. Marginalt kan også Alfa 147 regnes som en bil i samme segmentet.

Rimeligste C30 koster 234.000 kroner (1,6 bensin) mens toppversjonen, T5 med automatgir har en prislapp på 540.000. 2,0d koster fra 289.000 kroner. Vår testbil med utstyrsnivå Summum koster 334.000 kroner - altså nøyaktig 100.000 kroner mer enn grunnversjonen.

Tallrike varianter

Vis mer


C30, til tross for at den kun kommer i en karosseriutførelse, gir i andre henseender mange valgmuligheter når det kommer til kombinasjoner av motorer og utstyrsnivåer. Alle har et brukbart standard utstyrsnivå, , og dette kan selvfølgelig forbedres ved valg av et høyere nivå. De tre nivåene heter Kinetic (Base + elektronisk klimaanlegg, fartsholder, aluminiumsfelger...), Momentum og Summum - sistnevnte på testbilen som dermed hadde bl.a. skinnseter og el-regulerbart førersete med minne i tillegg til Momentum-utstyr som bi-xenon hovedlys, regnsensor, ryggesensor, kurve/tåkelys og alarm. Motorutvalget er også bredt; hele fem bensinmotorer og tre dieselmotorer står på programmet, fra 100 til 220 hestekrefter. Vår testbil var utstyrt med en 2,0-liters dieselmotor som passer denne bilen utmerket, som vi skal se her - i kapitelet motor og kjøreegenskaper