Vis mer

TEST: Brutal dieselracer

BMW 335d Touring er ikke hva de fleste forbinder med en dieseldrevet stasjonsvogn. Den er noe av det mest spennende man kan kjøre med diesel på tanken.

Det er lett å glemme at det ikke er så alt for mange år siden dieselteknologien stort sett var uforenlig med virkelig heftige fartsressurser og en kultivert kjøreopplevelse, i alle fall så lenge vi snakket om vanlige produksjonsbiler. Slik er det definitivt ikke lenger, og det er dagens testbil et av de aller beste eksemplene på.

Dyr, men spennende

BMW 335d Touring koster fra 781.000 kroner. Det er mye penger, for mye til at de fleste av oss vil vurdere å kjøpe en slik bil. Men denne bilen er likevel interessant, fordi den viser hvor langt man har kommet i dag rent teknologisk, og dessuten hinter den om hva som vil være mulig om noen få år også i mer ordinære biler.

Dobbelturbo

Og det er selvsagt motoren som er kjernen i dette. Vi snakker nemlig om en helt spesiell konstruksjon. Slagvolumet er på 3,0 liter. Det matches av mange av konkurrentene i dag. Men effekten er høy, hele 286 hestekrefter med 580 newtonmeter. Det betyr at denne motoren yter hele 96 hestekrefter per liter slagvolum, hvilket er svært mye for en dieselmotor.

Vis mer


Dette er selvsagt et resultat av avansert teknologi. Blant de viktigste faktorene i denne sammenheng er dobbelturboløsningen. En liten turbo jobber på lave turtall og en større overtar gradvis ettersom motorhastigheten øker. Dette gir et svært bredt register. 3,0-literen går uanstrengt hele veien mellom 1.000 og 5.000 omdreininger.

178 gram CO2

Det faktum at man har fått såpass mye effekt ut fra det relativt sett lave slagvolumet gjør at forbruk og utslipp er holdt på et ganske lavt nivå, ikke minst med tanke på at automatgir er standard. 0,68 liter og 178 gram CO2 er standarden på blandet kjøring. Under vanlig langkjøring, går det greit å kjøre ned mot 0,6 liter per mil i følge kjørecomputeren. Med tom bil og god tålmodighet kommer du nok et lite stykke videre ned også.

Svært rask

Hvordan oppleves så denne kraftpakken ute på veien? Svært sterk og rask. Vår test ble av naturlige årsaker stort sett gjennomført på vinterveier og da får du rett og slett ikke brukt all effekten. For virkelig å kjenne på motoren må du lete opp de bare og helst tørre veiene, hvilket så lenge det er snø stort sett i beste fall vil si noen av de store motorveiene.

Vis mer


Men vi fikk da kjent litt på motoren og må bare konstatere at den er rett og slett brutalt sterk. Her tar det nesten ikke slutt og skyvet er verdig mang en sportsbil. 0-100 går på 6,1 sekund, og det tallet føles på ingen måte som noen overdrivelse. Under akselerasjon må du passe deg litt, for denne bilen koster forbi selv den høyeste lovlige norske fartsgrensen før du vet ordet av det, og gir deg samtidig følelsen av at du da knapt nok har begynt på reisen oppover i hastighet.

Fin lyd

Men bevares, motoren kan brukes også innen lovlige norske rammer, selv om fartsressursene selvsagt ikke kan forsvares fra noe fornuftsperspektiv. En bonus er for øvrig lydbildet som er meget inspirerende til tross for at det er diesel som forbrennes i motoren. Ikke minst på høye turtall låter dette som en skikkelig rekkesekser, hvilket det jo også er. Under vanlig kjøring finner man imidlertid dieselmotorer som er mer stillegående enn denne som kan være en smule grov i målet.

Kun med automat

Automatkassen med seks trinn fungerer fint og er rask fra stillestående, ikke minst med tanke på det voldsomme momentet denne motoren har. Men den er ikke av den nyeste typen BMW har. Etter å ha prøvekjørt sportsautomaten som sitter i eksempelvis 5-serie, i kombinasjon med denne motoren, savnet vi faktisk denne også i 3-serie. Den var både kjappere og ikke minst mer direkte i følelsen. Dessuten har den den nye elektroniske girspaken som i våre øyne fungerer bedre enn 3-series konvensjonelle som må dras opp og ned en sjaltegate.



Svært gode kjøreegenskaper

Når det gjelder kjøreegenskaper har vi skrevet mye om 3-serie tidligere. Den er fortsatt mest underholdende å kjøre i klassen og bakhjulsdriften og den sterke motoren bidrar til dette. Balansen er på topp og reaksjonene på kommandoene fra føreren direkte. Styringen er kjapp, presis og har relativt god følelse.

Som i testen av 320d xDrive må vi konstatere at vinterdekkene dessverre ødelegger noe for kjøreegenskapene på bare veier, men det er vanlig og ikke bilens skyld. Det blir bare litt ekstra merkbart på en kjørebil som dette.

Vinteregenskaper

335d kommer ikke med firehjulsdrift og vi var dermed litt spent på hvordan den ville takle et rimelig ubeskjedent snøfall som forekom i vår testperiode. Bakhjulsdrift har et dårlig rykte på vinterføre, noe som nok riktignok i stor grad henger igjen fra gamle dager. Så lenge snødybden ikke er for høy, går det greit, selv om vi noterer oss litt under middels fremkommelighet. Det er når det blir mye løs snø at bilen får problemer. Vår testbil hadde full M-pakke med senket sportsunderstell. Da blir det ganske liten bakkeklaring og det gjør at løssnø fort pakker seg under bilen.

Vis mer


I de aller fleste tilfeller er dette imidlertid ikke noe stort problem. Og sett fra et sikkerhetsperspektiv er det ikke lenger noen nevneverdig forskjell på bakhjulsdrift og forhjulsdrift ettersom elektronikken passer godt på deg selv med uvøren gassbruk.

Grei komfort

Sportsunderstellet er for øvrig ganske stramt og over skarpe ujevnheter går dette litt utover komforten. På gode veier er imidlertid langturkomforten god med et ganske behagelig støynivå og et trivelig førermiljø.

Konklusjon og konkurrenter

Hva slags konkurrenter har så denne bilen? I grunn ikke mange direkte. Dette er den sterkeste dieselmotoren i klassen. Dermed må man ned på ”vanlig” 3,0-liternivå hvor effekten ligger på rundt 230-240 hestekrefter. Da dukker Audi A4 3.0 TDI og Mercedes C 320 CDI opp som konkurrenter. Men BMWs alternativ til disse er 330d, eventuelt med xDrive firehjulsdrift. Som du kan lese i denne prøvekjøringen har 330d fått ny motor på 245 hester som nok på mange måter er et bedre alternativ enn 335d, ikke minst på grunn av pris og forbruk og utslipp. 335d er dermed en særing i klassen, men til gjengjeld en svært imponerende og tiltalende sådan.