Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

TEST: BMWs luksuslimousin

Er den bedre enn de lange versjonene av Lexus LS 600h, Mercedes S500, Audi A8 eller Jaguar XJ, tro?

Hver nye generasjon BMW 7-serie har solgt bedre enn den forrige - også den utgående modellen hvis design mildt sagt ikke var likt av alle. Selvsagt håper BMW dette skal være tilfelle også med denne nye generasjonen som ble lansert i fjor høst. Nøkkelen til suksess antas tydeligvis å være diskresjon og nøkternhet (relativt sett, selvfølgelig - det er tross alt toppmodellen fra produsenten vi snakker om).

Forsiktig utvikling

Men linjeføringen er utvilsomt mye mindre kontroversiell enn tidligere. BMW har også unnlatt å komme med noen teknologirevolusjon eller introdusere noen fantastisk svære eller kraftige motorer. Eksempelvis dropper BMW 12-sylindret bensinmotor og 8-sylindret dieselmotor - i hvert fall inntil videre - i nye generasjon. Takket være motorteknologiske fremskritt har dett ellers ikke så mye å si når det kommer til ytelser. Vi har for øvrig en følelse at disse valgene antakelig er ganske smarte i disse økonomisk nedtrykte tider - selv om de nok er blitt justert i forhold til konjunkturen etter at prosjektene ble lansert.

Plassen hovedpoeng

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Som vi nylig nevnte i vår duell mellom nye BMW 7-serie (730d) og S-klasse (S 320 CDI 4Matic) - den kan du lese her - er plassutnyttelsen i disse bileneomtrent som den i pyramidene i Egypt; med andre ord et sorgens kapitel. Derfor finnes da også begge modellene i strukkede versjoner med lengre akselavstand, noe som gir bedre plass bak.


Bikker to millioner med utstyr

Men forskjellen mellom 730d og dagens testbil, 750 Li, begrenser seg ikke til bakseteplassen. Heldigvis, må vi si, for mellomlegget for oppgraderingen tilsvarer prisen på en ny BMW X3. Grunnprisen på 730d er 1.033.000 kroner mens 750 Li starter på 1.595.000 kroner altså praktisk talt 1,6 millioner. Vårt testeksemplar hadde i tillegg en mengde ekstrautstyr hvorav mye "kjekt å ha", men en god del som de fleste kundene nok ikke kunne tenke seg å unnvære. Resultat: Ca. to millioner på sluttfakturaen.

V8 Biturbo

Vis mer


Under det langstrakte panseret, som ikke lenger inkluderer grillen, finner vi en V8 med et slagvolum på 4,4 liter, to ganger to overliggende kamaksler, 32 ventiler og direkte bensininnsprøytning via pezoelektriske dyser. Motoren er utstyrt med to turboladere med variabel geometri; én per sylinderrad.

Lovende karakteristikk

Makseffekt er 407 hestekrefter - som, verd å merke seg, er tilgjengelige fra 5.500 til 6.400 omdreininger og dreiemomentet når sitt maksimum på 600 newtonmeter hele veien fra 1.750 omdreininger til 4.500. Med andre ord en ypperlig motorkarakteristikk på papiret. Vi skal komme tilbake til om den holder hva den lover i det virkelige liv. Kreftene overføres til bakhjulene via en sekstrinns ZF-automatkasse, og forbindelsen fungerer som vanlig hos BMW utmerket. Automatkassen, som nå betjenes med en elektronisk spak på midtkonsollen som på X5 og X6, sjalter mykt og raskt. Man kunne selvsagt blitt litt skuffet i og med at både Mercedes og Lexus kan vise til flere muligheter for girskift (henoldsvis 7 og 8 trinn), men vi savnet slett ikke det i denne bilen. Det kan bli for mye av det gode.

Firehjulsdrift kommer

Vis mer


Ser vi mot konkurrentene konstaterer vi at både Audi A8 og Mercedes S-klasse samt Lexus LS er tilgjengelige med drift på alle fire hjul. 7-serie vil komme med firehjulsdrift etterhvert, og i mellomtiden gjør den store luksuslimousinen en meget god jobb med bakhjulsdrift så lenge føret ikke blir altfor sleipt. Vi anser ikke dette for å være en type bil som skal slenges gjennom svingene i heftig tempo, ei heller være raketten ut fra lyskryssene. Så da er det ikke et vesentlig handicap at fremdriften hemmes av mangelen på drift på alle fire når snø og slaps utgjør hovedbestanddelene av kjørebanens overflate.

Kjører meget bra

For over alt ellers imponerer denne BMWen stort. Vi tenkte at denne opplevelsen nødvendigvis måtte bli mer luksusbil og mindre BMW, men sannelig greier ikke denne bilen begge deler. BMWs tradisjonelle form for kjøreglede er ivaretatt helt hit opp i prestisjesjiktet. Flere faktorer bidrar til det.

Fantastisk motor

For det første er motoren en juvel i denne bilen. Karakteristikken vi beskrev ovenfor holder alt den lover, og kompromisset mellom diskret luksus og potent V8-knurring er det som slår oss når det gjelder lydbildet. For øvrig er dette en rask bil tross den anselige vekten (to tonn), og de røslige dimensjonene (521 centimeter lang, 190 centimeter bred, 148 centimeter høy).

5,3 sek.

Topphastigheten er uinteressant og naturligvis elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Uten begrensningen ville den antagelig være god for 280. Det som imponerer er akselerasjonen - det sparker skikkelig fra fra stillestående og 100 kilometer i timen er nådd på 5,3 sekunder når forholdene tillater det. For å stoppe igjen går det minst like fort og vi konstaterte igjen at BMW 7-serie har fantastisk gode bremseegenskaper både når det gjelder kraft, effektivitet og stabilitet.

Kjøreegenskaper Nec Plus Ultra

Vi kan bare bekrefte vår beskrivelse av opplevelsen bak rattet i 730d når det gjelder denne bilens kjøreegenskaper. Den svære limousinen formelig krymper rundt deg når du blir litt varm i trøya og våger å kjøre aktivt. Og da oppdager du at det ikke er noen grunn til å la være. 750 Li sitter stabilt på veien rett frem og følger på i svingene på en måte som føles naturlig og betryggende - og som blir direkte sportslig og underholdende ved aktiv kjøring. Her hjelper tydeligvis den nye typen firehjulsstyring. Den er utviklet i samarbeid med Magna (eierne av fabrikken i Østerrike som bygger BMW X3 og Jeep Grand Cherokee, blant annet...), og muliggjør dreining av bakhjulene opptil tre grader. Disse dreier i motsatt retning av forhjulene ved lav hastighet (opp til 60 km/t), og i samme retning i høyere fart.

Plass og komfort

Vis mer


Når det gjelder plass og interiør for øvrig henviser vi til forrige test og beskrivelsene fra våre lanseringsartikler. Bildene i fotoalbumet gir for øvrig et godt inntrykk. Det eneste som skiller denne versjonen fra de med kort akselavstand er den gedigne plassen i baksetene - ikke bare for ben men også for hode, i og med at sittevinkelen er blitt mer komfortabel. Ellers er komfortnivået ypperlig og det samme gjelder støynivået, uten at noen av dem setter noen ny målestokk. Lexus fremstår i våre øyne fortsatt som referansen her.

Konklusjon

I dette segmentet (Her snakker vi om luksuslimousiner med ekstra god plass for baksetepassasjerene), er vanligvis kunden svært klar på hva slags bil hun/han ønsker. Ofte er merket bestemt på forhånd og prioriteten går oftest mot mest mulig komfort samtidig som rask fremdrift og trygghetsfølelse også regnes som viktig. Vi vil påpeke at konkurrenter vi nevner nedenfor, som Lexus, Audi og Mercedes, kommer med firehjulsdrift. Her stiller BMW-en med et handicap hvis kjøringen foregår for en stor del på vinterføre.

Vi påpeker at alle prisene er grunnpriser og her stiller BMW med et handicap da ekstrautstyrslisten ofte inneholder ting som er inkludert hos konkurrentene. I tillegg har BMW 2 års garanti mot konkurrentenes 3.

Vår referansebil:

- BMW 750 Li. 407 hk, 0-100: 5,3 s. CO2: 266g. Pris: 1.653.000 kr

Direkte konkurrenter:

- Mercedes S 500 Lang 4-Matic. 388hk, 0-100: 5,6 s. CO2: 296g. Pris: 1.818.000 kr

- Audi A8 W12 6.0 quattro. 450 hk, 0-100: 5,2 s. CO2: 324g. Pris: 2.134.000 kr

- Audi A8 4.2 FSI quattro. 350 hk, 0-100: 6,3s. CO2: 259g. Pris: 1.515.000 kr

- Lexus LS 600h L. 394 hk, 0-100: 6,3 s. CO2: 219g. Pris: 1.735.000 kr

- Jaguar XJ Super V8 LWB. 395 hk, 0-100: 5,3 s. CO2: 289g. Pris: 1.796.000 kr

Hvis kjøreglede er en hovedprioritet mener vi BMW er en klar vinner i klassen. Hvis komfort og lavt lydnivå, for eksempel, kommer høyest opp er ikke konklusjonen like klar. Hvis alle faktorer skal vektes likt og man tar hensyn til pris, komfort og hensyn til miljøet, vil også etter denne testen Lexus LS 600h L være vår klassefavoritt.