TEST: BMW Z4 2.5 - sommerdrømmen.

Z4 er et langt steg videre fra Z3 og tar direkte opp kampen med Audi TT, Mercedes SLK og Porsche Boxster.

1936: BMW 328 Roadster Vis mer
1956: BMW 507 Vis mer
1986: BMW Z1 Vis mer
1995: BMW Z3 Vis mer
2000: BMW Z8 Vis mer


BMW Z4 har nyskapende linjer og skal være malen for den nye formen til BMW. Den har også de tradisjonelle roadster-proporsjonene. Den er lav, har lang akselavstand, du sitter lavt og langt bak i bilen og vektfordelingen er god.

328 Roadster

BMW har prøvd seg mange ganger med åpne sportslige tosetere og BMW 328 fra 1936 var den første. Den hadde en toliters rekkesekser med 80 hestekrefter, produksjonen fikk en bråstopp når krigen brøt ut.

507

Neste modell var BMW 507 som så dagens lys i New York i 1955. Den ble solgt fra 1956 til 1959 i kun 207 eksemplarer. Motoren var en 3,2-liters V8-motor med 150 hestekrefter som ga en toppfart på 220 kilometer i timen.

Z1

Det ble ro i rekkene helt frem til 1986. Da kom den meget spesielle Z1 som ikke hadde dører som kunne åpnes, men som kunne senkes ned. Motoren var en 2,5-liters rekkesekser med 170 hestekrefter. Dette var den første "volummodellen" og ble solgt i 8.000 eksemplarer.

Z3

Når Z1 forsvant i 1991 ble det et vakuum frem til 1995 når Z3 kom på markedet. Z3 fantes også som kupé og både kupé og roadster ble levert med forskjellige motorer fra 115 til 321 hestekrefter.

Z8

I år 2000 kom det en større roadster med navnet Z8. Den har et design som her hentet rett fra 507 og ble utstyrt med en 5-liters V8-motor med 400 hestekrefter.

Z4

Endelig kommer vi til Z4. Vi har kjørt modellen med 2,5-liters motor og 192 hestekrefter. Den holder lenge og henter greit ut det som finnes av kjøreglede. Mer om det finner du her.