TEST: BMW X6 xDrive 35d

Den er stor, men ikke spesielt romslig. Den er kjempetung men nesten sportslig. Noen synes den ser ut som en kladd på hjul, andre at den oser klasse og tøff stil. Hva er dette egentlig...?

Det er nå vel et år siden vi første gang fikk stifte bekjentskap med BMW X6. Dengang var det som konsept, og det var på bilutstillingen i Frankfurt.

Den stadig økende miljøbevisstheten og økende fokus på politisk korrekte løsninger gjorde at X6 "standard" fra start var flankert av en hybridversjon, som mange anså som en form for avlat. Den skal imidlertid visstnok komme i produksjon, men tidligst til neste år.

Per i dag kommer denne meget spesielle modellen altså kun med forbrenningsmotorer, og ingen småtasser heller; vi snakker kun rekkesekser og V8.

Fra SUC til SAC...

Bakkeklaringen er faktisk 21 centimeter, som X5. Foto: Knut Moberg Vis mer

Vi har omtalt selve konseptet i det vide og det brede tidligere, og for å oppsummere kan vi si at X6 er et nisjeprodukt innenfor en nisje.
Marketing-ekspertene gjør nemlig alt de kan for å identifisere kundegruppenes undergruppers behov, noe som er viktigere jo mer pengesterke de er. Resultatet er den geniale oppfinnelsen SAC - eller Sports Activity Coupe. (Etter å ha vært innom begrepet SUC - Sports Utility Coupé, men, etter å ha tygget litt på hvordan det låt fant de visst ut at det var lurest å finne på noe annet...)

...etter SUV til SAV

Uansett: Klart det ikke er vanskelig å gjøre krav på tittelen "klasseleder" når man uansett er alene i sin klasse. Det samme gjelder jo X6' nære slektning, X5 som ifølge BMW ikke er noen SUV (Sports Utility Vehicle), men en SAV (Sports Activity Vehicle). Vi synes oppriktig talt det begynner å bli litt tøvete, hele greia. Kort sagt: Dette er en slags SUV, med et ganske spesielt utseende og med temmelig spesielle egenskaper. Det som er sikkert er at bilen er noe mer enn en skalpert X5.

X6 er bred - og høy - over baken. Foto: Knut Moberg Vis mer
SUV, SAV, SUC eller SAC? Uansett kom SsangYong BMW i forkjøpet med denne: Actyon. Foto: SsangYong Vis mer


(Det er dessuten artig å merke seg at BMW ikke var først ute med denne spesielle fasongen på en SUV - det var nemlig, som vi kunne melde i fjor vinter, SsangYong med sin Actyon - uten sammenligning for øvrig).

Kupé-aktig SUV

Men nok lek med akronymer; her skal det snakkes om X6, BMWs per i dag mest brautende og fryktløst politisk ukorrekte produkt. Det man har gjort er at man har tatt utgangspunkt i en X5, som etter våre øyne er den beste premium-SUVen i sin klasse i dag, og så har man byttet ut X5s praktiske og relativt romslige karosseri med et lavere og kupé-aktig karosseri. Man har imidlertid droppet å gå så langt som til å gi den to dører som en ekte kupé. I forhold til X5 er X6 ikke bare lavere (169 centimeter i stedet for 176 centimeter), men også bredere (198 i stedet for 196 centimeter). Dette bidrar også til det sportslige utseendet. For øvrig er også bilen noe lengre enn X5 med 488 centimeter. Bilen tar i det hele tatt ganske mye plass i trafikken.

Bred bak

Utvilsomt BMW Foto: Knut Moberg Vis mer


Kronen på verket når det gjelder sportslig utseende er den synlig bredere bakenden med en sporvidde øket fra 165 centimeter til 170 centimeter. Det ser tammelig røft ut, særlig med det hjulutstyret som satt på testbilen: Bakhjulene var de reneste valser med 315/35-20 mens forhjulene var noe mer moderat skodd med sine 275/40-20. 20-tommerne virker helt normale sett på litt avstand, hvilket vitner om hvor stor bilen egentlig er.

Smaken er som baken

Når det gjelder den visuelle helheten, kan designen selvsagt diskuteres. Vi ga ganske raskt bilen kjælenavnet "kladden", men bevares, fra enkelte vinkler er jo bilen nesten elegant å se på. Ikke desto mindre: Vi foretrekker at en bil som vil være kupé er en kupé og at en som vil være SUV er det - helt og fullt.

Range Rover Sport, Audi Q7

Foto: Knut Moberg Vis mer


X6 er ikke alene om å privilegiere utstråling og tøft image fremfor praktiske egenskaper; SUVer som Range Rover Sport og Audi Q7 har også et elendig forhold mellom ytre dimensjoner og innvendig plass og praktiske hensyn. Klientellet har et behov for å vise seg frem som overgår behovet for plass og praktiske løsninger. Når det gjelder reelle egenskaper skal vi imidlertid se at det nok er Porsche Cayenne som er nærmeste konkurrent.

Gromme motorer

Foto: Knut Moberg Vis mer


Tro til det image bilen sørger for å skaffe seg, er det et begrenset antall motoriseringer som finner veien under X6' panser. For de som sverger til bensin kan den skaffes med den ypperlige treliters rekkesekseren som eksempelvis sitter i 335i. Denne biturbomotoren med tre liter slagvolum yter 306 hestekrefter og 400 newtonmeter over det utrolige registeret 1.300 til 5.000 omdreininger. Denne versjonen heter xDrive 35i og koster her i landet fra 1.117.000 kroner. Det andre bensinalternativet er den voldsomme xDrive 50i som, utstyrt med sin 4,4-liters V8-motor, produserer 407 hester, 600 newtonmeter og en akselerasjonstid fra 0 til 100 på 5,4 sekunder. Pris: 1.525.000 kroner.

Så var det diesel. Innstegsversjonen xDrive 30d er eneste X6 til under en million. Med sin treliters rekkesekser som yter 235 hester og 520 newtonmeter koster den drøyt 913.000 kroner. Den sprekeste dieselvarianten er dagens testbil som heter xDrive 35d og er utstyrt med biturbo-treliteren som tidliger har imponert oss både i 5-serie, 3-serie, X3 og X5. Mer om denne motoren, og om kjøreegenskapene, kan du lese her.