TEST: BMW X5 med superdiesel

BMW X5 er en kjent favoritt i den store SUV-klassen. Med to turboer og markedets kanskje sportsligste dieselmotor, blir den enda kulere.

«...X5 3.0sd konkurrerer ytelsesmessig med V8-alternativene fra konkurrentene.»


BMW X5 ble lansert i generasjon nummer to sent i 2006. I sommer testet vi den med den klart mest solgte motoren her i Norge, nemlig en 3,0-liters dieselsekser. Den gangen lot vi oss imponere. Med 235 hestekrefter og 520 newtonmeter har den et passende kraftoverskudd og bilen fremstod i sin helhet som den nye klasselederen.

Se store bilder

To turboer

Vis mer


Motoren som satt i vår testbil denne gangen, overgikk imidlertid den vanlige 3,0-literen med god margin. Vi snakker nemlig om en twinturbo-versjon av samme rekkesekser.

Og ytelsene har dermed fått seg et realt hopp. 286 hester og 580 newtonmeter er hva en 3.0sd yter. Den lille s-en er for øvrig den eneste navneforskjellen som avslører at motoren har to i stedet for én turbo.

Sjekk hva bilen din er verdt

Rask – og nøysom

0-100 går dermed på 7,0 i stedet for 8,3 sekunder og toppfarten er hevet til hele 235 kilometer i timen.

Likevel har ikke forbruket økt med mer enn 0,01 liter per mil, 0,82 liter totalt. Det gir 216 gram CO2 per kilometer, hvilket er særdeles imponerende og faktisk bedre enn alle konkurrentene uansett motorisering, med unntak av Lexus RX 400h.

Førerprøven - test deg selv

Dyr, men rimelig

Vis mer


Prisøkningen sammenlignet med den vanlige 3,0-litersdieselen er på om lag 130.000 kroner. Startprisen ligger på 1.015.000. Sammenlignet med konkurrentene er ikke dette så ille, for X5 3.0sd konkurrerer ytelsesmessig med V8-alternativene fra konkurrentene. Noen dieseldrevet V8er finnes, merkelig nok kanskje, ikke i X5.

Men nå er det på tide å sette seg inn og fyre opp en fantastisk dieselmotor.