TEST: BMW X5 3.0dA

BMW var ikke blant de første som satset på høye firehjulstrekkere. Men når BMW først bestemte seg for å utvikle en luksus-SUV, så gjorde de en svært god jobb.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW X5, som ble lansert i 2000, er etter vårt syn blant de aller mest elegante SUVene (Sport Utility Vehicle) på markedet. For i motsetning til mange av sine konkurrenter har BMW klart å lage en høy firehjulstrekker som ikke virker tung og klumpete. Tvert i mot, X5 er etter vårt syn en grasiøs bil som virker langt mer smidig enn vekten på mer enn 2,1 tonn skulle tilsi.

Tøff

X5 virker ikke bare mer smidig enn mange av sine konkurrenter, i tillegg mener vi den er blant de tøffeste SUVene. Vi liker spesielt fronten, som preges av morske frontlykter. De aggressive frontlyktene omkranser en bred grill, som i sin tur er integrert i fremre del av panseret.

God fremkommelighet

BMW X5 er ingen ren terrengbil, men signaliserer gjennom korte overheng, høy bakkeklaring og store hjul at den er kapabel til å forsere langt dårligere veier enn det ordinære familiebiler bør forsøke seg på. Og utseendet lyver ikke - X5-eiere kan trygt ta fatt på de aller fleste hytteveier uten risiko for å sette seg fast.

Samtidig oser X5-interiøret av kvalitet og luksus, noe som gjør X5 til en herlig langturbil. Men er den verdt nærmere 800.000 kroner? Vi forsøker å gi deg svaret i de neste tre kapitlene.

Vi starter ferden med å fortelle mer om motor og kjøreegenskaper.