TEST: BMW X5 3.0d med 7 seter - ny klasseleder

Nye BMW X5 har som ambisjon hverken mer eller mindre enn å være den beste premium-SUVen på markedet. Vi ville finne ut om den har det som skal til. Testbil: X5 3.0d med syv seter som starter på 920.000 kroner.

SUV-markedet var allerede modent i USA for ti år siden da Mercedes (med sin M-klasse) og Lexus (med sin RX300), skapte et nytt segment - premium-SUVene.

Disse bilene var mer resolutt urbane og mer luksuriøse enn de til da dominerende modellene - eksempelvis Ford Explorer, som var SUV-erketypen i USA tidlig på 90-tallet før begrepet engang var kjent her i Europa.

Amerikansk-européere

Mercedes ML (eller "M-klasse") ble produsert i USA fra 1997 og oppnådde raskt en pen suksess til tross for en del kvalitetsproblemer. BMW bestemte seg for å kontre med en modell som skulle profileres som enda mer urban og, merkets image tro, en høyere grad av sportslighet.

Tøffere i trynet - bredere hjulavtrykk Vis mer
Nytt, men klassisk BMW-interiør Vis mer
Særlig fra denne vinkelen ligner den mye på forgjengeren... Vis mer


Også BMW valgte å legge produksjonen til USA, hovedmarkedet for denne typen kjøretøy. Det ble X5, som kom på markedet i 1999. BMW la i enda mindre grad enn Mercedes vekten på egenskaper for terrengkjøring og i større grad på kjøreglede i hverdagen. Forøvrig har BMW for sin X5 forsøkt å tvinge gjennom uttrykket "SAV" for Sports Activity Vehicle, snarere enn SUV (Sports Utility Vehicle) - uten å ha lykkes i nevneverdig grad.

Salgssuksess

X5 ble raskt en av referansene i klassen, og BMWs forhåpninger om salg ble overskredet med god margin. På syv år er det blitt solgt ikke langt fra 600.000 eksemplarer - mer enn dobbelt så mange som planlagt, og det til tross for at nye konkurrenter er kommet til i etterkant: Porsche Cayenne på den sportslige siden og VW Touareg, Volvo XC90, den nye generasjonen Mercedes ML og Audi Q7 samt Range Rover Sport - som konkurrenter generelt sett.

Ekstra seterad

Mange fremskritt er blitt gjort på teknologiens område siden X5 så dagens lys, og selv om en del av disse har funnet veien til modellen gjennom gradvise oppgraderinger og senest en modell-overhaling i 2004, var det nå nødvendig å erstatte den etterhvert litt slitne firehjulstrekkeren. Fornyelsen har samtidig vært anledningen til å svare på en etterspørsel i markedet som har gjort seg gjeldende i stadig større grad de siste årene: Muligheten for to ekstra plasser. Resultat: Nye BMW X5 kan, i likhet med Volvo XC90 og Audi Q7, utstyres med en tredje seterad. Det er syvseteren vi har testet; med to plasser mindre reduseres prisen med 20.000 kroner i forhold til vårt testeksemplar.

Joda - helt ny!

Vi har altså med en helt ny BMW X5 å gjøre. Dette kommer tydeligvis overraskende på en del når de blir konfrontert med bilens design, og det kan vi godt forstå. På litt avstand og ved første øyekast er det fort gjort å forveksle den nye og den gamle modellen. I så måte har designerne gjort en god jobb - det har vel delvis dreid seg om ikke å stemple dagens eiere av X5 som eiere av en håpløst utdatert og umoderne bil - det gjelder å pleie sine fremtidige, trofaste kunder... Således er også proporsjonene blitt så godt ivaretatt i den nye formgivningen at det ikke synes at bilen faktisk har vokst en god del: Med 19 centimeter i lengden (til 485 centimeter) og 6 i bredden (Til 193 centimeter). I og med at bilen også er blitt 6 cm høyere maskeres den øvrige økningen i dimensjoner ganske så effektivt. Når det gjelder linjeføringene generelt, så er den mest synlige forskjellen i forhold til forgjengeren den påtagelig barskere fronten.

Her snakker vi diesel

Vis mer


Nye X5 er til dato tilgjengelig med et begrenset antall motoriseringer. En rekkesekser på tre liter med en toppeffekt på 272 hester og en 4,8-liters V-åtter som kan produsere 355 hestekrefter utgjør tilbudet av bensinmotorer, men i våre øyne er det den utmerkede 3-liters dieselmotoren som både passer bilen best og som vil bli mest utbredt. Denne testen tar for seg BMW X5 3,0d, og vi vurderer den opp mot de dieseldrevne konkurrentene. Vi kan allerede avsløre at når det gjelder motor, transmisjon og oppførsel på veien har konkurrentene virkelig fått noe å bryne seg på med nye X5. Les først om motor og kjøreegenskaper her.