<b>EN SMAKSSAK:</b> SUV eller kupé? Ja takk, begge deler. Det gir en etter vår mening ganske snodig fasong som krever tilvenning. Men ganske mange elsker den og er villig til å betale det det koster - og det er selvfølgelig grunn nok for BMW til å tilby den. Foto: RUNE M. NESHEIM
EN SMAKSSAK: SUV eller kupé? Ja takk, begge deler. Det gir en etter vår mening ganske snodig fasong som krever tilvenning. Men ganske mange elsker den og er villig til å betale det det koster - og det er selvfølgelig grunn nok for BMW til å tilby den. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

TEST: BMW X4 M40i

Så var tiden kommet til å kjøre den råeste BMW X4-versjonen på norske veier. Det opplevdes enda bedre.

BMW X4 er aktuell igjen i disse dager, for nå får den en konkurrent hos Mercedes-Benz. Rivalen i Stuttgart lanserer nemlig GLC-Coupé, som går rett i strupen på denne SUV-kupéen.

Vi skal ikke ta opp igjen alle detaljene om X4, for vi har tidligere publisert tester av den. Mer omfattende om bilen generelt kan du lese både i vår artikkel fra lanseringen, og fra anmeldelsen fra vår første test av den på norske veier.

Følelser fremfor ren fornuft

Det er egentlig ikke mye rasjonelt over ønsket om å anskaffe en X4, all den stund den adskillig mer praktiske og romsligere X3 gjør det aller meste av jobben bedre når det gjelder det praktiske aspektet, er like bra når det gjelder ytelser og nesten like bra på området kjøreegenskaper.

På sistnevnte område har likevel X4 et overtak - den er mer sporty på veien enn X3. Designmessig faller enkelte for den lett høyreiste kupé-linjeføringen, mens X3 for dem blir for ordinær - og disse to kriteriene til sammen definerer etter vårt syn X4-kundegruppen.

SAC: Sports Utility Coupe, kaller BMW denne typen bil, som de og Mercedes-Benz nå har to av hver. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Første M i klassen

Men så var det dagens testbil, da. Det blir etter vår mening mer interessant fordi X4 her tilbyr noe X3 ikke kan, nemlig en motorisering med M foran.

Ikke at BMW ennå har bekreftet at det kommer en ren X4 M. Under lanseringen sa de bare at de per i dag var fornøyd med M40i - men vi tror den kommer.

Enn så lenge må vi si at dette er en bil som antakelig passer bedre her i landet enn en rendyrket M-versjon ville gjøre. Den har temmelig heftige ytelser, men er samtidig anvendelig i det daglige og har et anstendig komfortnivå.

RASK, MEN IKKE FOR: 4,9 sekunder til 100 lar seg høre - men hardcore er ikke denne M-en og komfortnivået er akseptabelt. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


M-tunet kjenning

Rekkesekseren med turbolading er supplert med kjøreprogrammer som gjør at man kan tilpasse bilen behovet man har i øyeblikket - mer komfort for en tur med familien eller mer sport for en egotripp på svingete og inspirerende, lite trafikkerte, landeveier.

Selve motoren har samme basis som den som sitter i xDrive35i, der den har 306 hestekrefter og 400 newtonmeter - en særs kultivert og effektiv sak, som BMWs M-eksperter har jobbet med for å gi den en mer sportslig karakter - og bedre ytelser.

Resultatet er den samme motoren man finner i det lille råskinnet BMW M2, men den blir selvsagt i denne bilen moderert i sitt uttrykkspotensial av bilens dimensjoner og masse.

FOR HØYT: Skal man kjøre sportsbil, skal man ikke sitte så høyt. Skal man kjøre SUV, bør man velge en mer praktisk bil. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Det er fortsatt en rekkesekser på tre liter som i M-versjon yter 360 hestekrefter med et dreiemoment på 465 newtonmeter helt nede fra 1.300 omdreininger. Det gir bilen det skyvet den tross alt relativt røslige bilen trenger. Det er nemlig bare så vidt vi fortsatt kan kalle den kompakt med sine 467 centimeter i lengden og sin masse på godt over 1,8 tonn.

Kan ikke erstattes av diesel

Når det gjelder ren trekkraft blir den for øvrig slått av dieselversjonen xDrive 35d som riktignok bare har 313 hestekrefter, men som stiller med solide 630 newtonmeter fra 1.500 omdreininger. Den skyver bedre enn vår testbil i mellomregisteret, men blir kortpustet der X4 M40i uttrykker seg for fullt - opp mot 5-6.000 omdreininger.

Men den aktive bilfører vil ikke velge diesel fremfor M40i tross ytelser som er nær hverandre på papiret.

M40i er dessuten til enhver tid skarpere i responsen når man bruker kjøreprogrammene den er laget for hvis man vil utnytte potensialet - nemlig Sport og Sport+. Som bonus får man også en rimelig heftig sportslig motorlyd, en potent snerring som forsterkes takket være en nennsomt utført lydtuning fra BMW-ingeniørenes side.

FUNGERER UTMERKET: BMWS 8-trinns sportsautomat er en referanse i bilverdenen og skuffer heller ikke i X4 M40i. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Effektiv og frisk, men SUV

Girkassen er den ypperlige 8-trinns sportsautomaten som BMW kaller Steptronic. Den er fortsatt en referanse i bilverdenen med sine myke og kjappe girskift, selv om den gir den riktige nøkkingen i skiftene når man kjører i aktiv modus. Selvsagt kan den overstyres manuelt om man ønsker det, men de raskeste akselerasjonstidene oppnås når man lar automatikken styre.

Denne kompetente drivlinjen gir ytelser det står respekt av, selv om det ikke er en rendyrket X4 M vi har med å gjøre. For 0-100 på 4,9 sekunder er friskt nok, og følges godt opp med spreke mellomakselerasjoner, selv om fartsopplevelsen blir noe dempet av at man sitter høyt - altså litt fjernt fra elementene - og innpakket i et SUV-aktig karosseri. Styringen føles også litt mer fjern enn i en lav BMW.

GODE SETER: Testbilen var utstyrt med interiør i sort Nevadaskinn - ekstrautstyr til 13.100 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Dynamisk, men allsidig

Kjøreopplevelsen står i stil til kompromisset som er inngått på motor-siden - her synes vi BMW har lykkes godt i å favne bredt. X4 M40i er sportslig uten å være det overdrevent, men man får mye kjøreglede ut av den i sportsprogrammene. Eco-programmet er det for øvrig bare å glemme i denne bilen, muligens med unntak av transportetapper i tett trafikk.

Mer ordinære transportetapper takler bilen som en ganske komfortabel alldagsdugelig familiebil i Comfort-programmet, og når man kommer til strekninger som egner seg for mer aktiv kjøring, sørger Sport og Sport+ for den riktige BMW-opplevelsen - med dertil hørende motorlyd.

Bilen er svingvillig og kvikk i styringen som en BMW skal være, selv om vi savner tilbakemeldingene man får i lave sportsmodeller. Den har dessuten en stram fjæring som likevel ikke blir for hard og stumpete selv i sportsprogrammene. Og som nevnt - velger man Comfort, kunne man tro det var en komfortabel Mercedes man satt i.

Leseren vil ha skjønt at dette ikke er en hardcore sports-SUV, men en svært anvendelig, om enn ikke praktisk som fetter X3, SUV med et godt dynamisk potensial.

AVRUNDET: BMW X4 har en silhuett som er svært lik den til storebror X6, men noe mindre klumpete, forekommer det oss. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Dommerne har talt

Etter turene på norske veier har vi besluttet å jekke opp karakteren en anelse i forhold til lanseringen. Bilen kommer rett og slett mer til sin rett med bruk over litt lengre tid og vi oppdager de gode egenskapene den besitter, som ikke kom klart frem første gang.

Redaksjonen var noe delt, men vi ble til slutt enige om at bilen har iboende egenskaper som mer autofil og inspirerende variant av en SUV. Den har god og kraftfull motorisering, utmerket girkasse, kjøreegenskaper blant de beste man kan oppdrive på en SUV og en unektelig designmessig markant karakter.

Vi kom til syvende og sist frem til at dét bør veie tyngre enn fristelsen til å bebreide bilen for å være hverken fugl eller fisk - hverken sportskupé eller SUV -, altså.

Og når alt kommer til alt, kan jo kunden velge selv.

En aldri så liten femmer på terningen denne gangen, altså.

LES OGSÅ:
Test av BMW X5M og test av BMW X6M
Nærmeste konkurrent? Test av Porsche Macan GTS
TEST: Ladbar hybrid Mercedes-Benz GLC 350 e

Testresultat

BMW X4 M40i

God kjøredynamikk for en SUV, kan kjøres sportslig, men er også rimelig komfortabel, effektiv motor med høye ytelser, anti-kjedelig design (enten man liker eller ikke)

Mindre praktisk enn X3, M40i med overdrevent påslag i pris i forhold til xDrive35d,


INGENTING OPPSIKTSVEKKENDE: Interiøret er klassisk BMW og egentlig litt skuffende gitt de sportslige premissene - rattet er ikke engang flatbunnet ... Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
OK FOR BEINA, MEN ... Fasongen på X4 gir dårligere klaring for hodet enn det er i X3. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
DYRERE OG MER UPRAKTISK: Bagasjerommet i X4 er slett ikke knøtt lite - men rimeligere X3 har et større. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer






TEKNISKE DATA
Pris fra:1.044.500 (Testbil: 1.259.890)
Motor:R6 3,0l turbo bensin
Girkasse:Aut 8
Drivhjul:4x4
Effekt:360 hk v/5.800 o/min
Dreiemoment:465 Nm v/1.350 o/min
0-100 km/t:4,9 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk blandet:0,86 l/mil
Co2 utslipp:199 g/km
Lengde:467 cm
Bredde:190 cm
Høyde:162 cm
Akselavstand:281 cm
Egenvekt:1.840 kg
Hengervekt:2.400 kg
Bakkeklaring:20.4 cm