TEST: BMW X3 3.0sd - et uvær på hjul

Dette er BMW X3 3.0sd. To tonn i farta, 0 til 100 på 6,6 sekunder - men under literen på mila, sofistikert firehjulsdrift og luksus. BMW X3 i modnet utgave overbeviser stort. Best i klassen - men hvilken klasse...?

BMW X3 ble merkbart forbedret i fjor sommer, og fremstår som mer moden og troverdig som premium-SUV - forøvrig den eneste blant kompakt-SUVene inntil Land Rover Freelander II ble lansert. X3 fikk i samme slengen en revidert motorpalett og især en mye heftigere toppmotorisering. På papiret er den i øyeblikket uslåelig, noe vi med denne testen ønsket å verifisere.

En pionér

Vis mer

BMW X3 er bilen som grunnla premium-kompakt-SUV-segmentet så sent som i 2003 - selv om BMW ynder å kalle bilen en SAV (Sports Activity Vehicle) i stedet for SUV (Sports Utility Vehicle). Bilen hadde uansett noen svakheter - spesielt på områdene opplevd kvalitet og komfort, elementer som er ganske viktige for troverdigheten når man posisjonerer seg som premium-aktør med dertil hørende pris.
BMW tok ganske raskt konsekvensene av dette og oppgraderte bilen - uten å endre dens fundamentale vesen - i fjor sommer. Og nå stemmer da også produktet en god del bedre, tidsnok før konkurrentene kommer på banen.

Troverdig som premium

Land Rover med nye generasjon Freelander er først ute med å utfordre BMWs monopolsituasjon, men flere vil følge - naturlig nok Mercedes og Audi i neste omgang. Dermed var det viktig for BMW å konsolidere en troverdighet som gradvis ble svekket under X3s første to leveår. At produsenten har foretett noen enkle men effektive grep gikk klart frem av testbilen. Opplevd kvalitet ombord er BMW verdig med forbedrede materialer og bedre integrert instrumentpanel, og visuelt ser bilen bedre ut utvendig - spesielt fra synspunktet kvalitetsinntrykk, til tross for at linjeføringen er uendret. De endrede detaljene er grillen, de mer horisontalt utseende baklyktene, og støtfangerne som ikke lenger ser ut som pålimte plast-elementer.

Troverdig som BMW

Vis mer


Fra starten av var BMW X3 posisjonert som en SUV som skulle gi kjøreglede, noe vi kunne bekrefte etter de første testene, og her har merket et klart forsprang. Det dreier seg om en kombinasjon av sofistikert firehjulsdrift med bakhjulsdrift-karakter, kompetent chassis, samspill mellom motor og transmisjon og presis styring. Dette har BMW villet ytterlig forsterke - fortsatt i forkant av konkurrentenes opprusting.

Bedre motorer og girkasser

Avgiftsomleggingen har gjort at vi ikke lenger kan snakke om "rimelig luksus-SUV" slik vi kunne da X3 2,0i ble introdusert. Innstegsmodellen kostet dengang under 450.000 kroner - nå er det 2,0d til 495.000 kroner som er rimeligste X3-versjon.

X3 leveres i dag med følgende bensinmotorer: 2.0i - 150 hk (fra 504.000 kr), 2,5si - 218 hk (fra 689.000 kr), 3.0 si - 272 hk (fra 817.000 kr).

Med diesel er følgende versjoner tilgjengelige: 2.0d - 150 hk (fra 495.000 kr), 3.0d - 218 hk (fra 683.000 kr) og, kronen på verket: 3.0sd - 286 hk (fra 902.000 kr).

Også girkassene har fått en foryngelseskur, spesielt skal automatene ha fått seg en skikkelig oppgradering.

Vi tok for oss den heftigste av de ovennevnte versjonene for å finne ut hvor vellykket oppgraderingen har vært der hvor det kan merkes best. Hovedtemaet for testen er dermed rett rundt hjørnet - med motor og kjøreegenskaper - som du kan lese om her!