TEST: BMW X3 3.0

X3 stiller alene i denne klassen. Den er mindre enn alle de andre etablerte SUVene i prestisjesegmentet, men vi tror for eksempel at mange egentlige X5-kunder vil finne seg like godt til rette i en X3 som er både mer kompakt og sportslig.


Det er designet som genererer førsteinntrykket. Utseendet består av virkelig mange vinkler og krumspring. Dette gjør at det tar tid å venne seg til eksteriøret, noen klarer det kanskje aldri. Vi tror BMW har rullert en del på kundene med det nye designet. Vi hadde en sort bil, og for de som har problemer med linjene er nok dette den fargen som gjør det lettest å akseptere fasongen.

Hvor befinner X3 seg?

De som lurer på hvordan X3 plasserer seg i forhold til de andre SUVene, har et godt spørsmål. X3 er kun 10 centimeter kortere en storbror X5, og 8 centimeter lengre enn 3-serie stasjonsvogn. Det er vanligst at biler blir kortere når det bygges i høyden, men X3 har altså blitt lengre enn 3-serien. Utvendig ser X3 ganske stor ut, men innvendig merker du at den er litt mindre enn X5. Ikke minst i bredden. BMW har også utstyrt X3 med et godt baksete, litt på bekostning av plassen foran, og et bra bagasjerom på 480 liter.

Kjøreopplevelsen er sportslig og det finner du mer om på denne lenken.