TEST: BMW X3 2.0da

X3 leveres med firesylindret dieselmotor, 177 hestekrefter og automatgir. Vi har prøvekjørt.

«X3 er fantastisk på snødekte fjellveier, og gir den beste kjøreopplevelsen i klassen.»


Etter at de store SUVene steg betydelig i pris fra 1. januar i fjor har etterspørselen dreid mye mot mindre SUVer. Problemet har vært at disse ikke har hatt den motor- og girkassekonfigurasjonen som mange har vært på jakt etter. Noen få folke-suver har blitt levert med dieselmotor og automatgir, og det var lenge bare koreanske modeller og Land Rover Freelander som hadde denne muligheten.

Vis mer

TEST: BMW X3 2.0da

  1. Store bilder
  2. Spesifikasjoner
Vis mer
Vis mer
Vis mer

Nå er utvalget betydelig større. Både Chevrolet Captiva, Volkswagen Tiguan, BMW X3, Land Rover Freelander II, Hyundai Santa Fe, Nissan Qashqai og X-Trail og Opel Antara leveres med firehjulstrekk, automat og dieselmotor. Selv om bilene for så vidt er kostbare til å være ”folke-suver”, er de betydelig billigere enn de store alternativene som for eksempel BMW X5 og Mercedes M-klasse.


Det er også ventet storinnrykk av ytterligere modeller blant små-suvene. Volvo planlegger XC60, Mercedes kommer med GLK og Audi med Q5. Vi regner med at alle disse vil komme med mindre dieselmotorer koblet til firehjulsdrift og automatgir.

Rask

Selv om X3 tilhører klassen for mindre suver er den tung. Det krever sterk motorisering, og det har den også fått. Denne X3-varianten har siste versjon av toliteren (med bare én turbolader), og den yter hele 177 hestekrefter og 350 newtonmeter.

Det som man kan ha i bakhodet, er at første generasjon X5 med dieselmotor hadde bare 7 hestekrefter mer – 184. Det var i tillegg en mye tyngre bil. Den klarte 0 til 100 på 10,5 sekunder, mens testbilen med toliters motor gjør unna samme øvelse på 9,2.

Motor

X3 har den nest sterkeste versjonen av dieselmotoren med to liter slagvolum. Den kraftigste toliteren sitter i en modell som heter 123d, og finnes kun i 1-serie kupé. Denne motoren har to turboladere. Testbilen har bare én turbo, og klarer seg også for så vidt greit med det.

Effekt koster også penger, så prismessig er det greit at det ikke er for mye hestekrefter. 177 hestekrefter oppnås ved 4.000 omdreininger, og maksimalt dreiemoment på 350 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.750 til 4.000 omdreininger.

Med automatgir stopper Co2-utslippet på 178 gram per kilometer. Dette er ekstremt bra tall. Den helt nye Volkswagen Tiguan, også med toliters dieselmotor, men bare 140 hestekrefter, slipper ut 199 gram Co2 per kilometer med automatgir. Altså betydelig høyere utslipp med slappere motor.

Endelig automat

Den største nyheten på X3 med toliter er automatgir. Et kjærkomment tillegg og svært etterspurt i Norge. Kassa har seks gir, og som vanlig både normal- og sportsprogram. Du kan også gire selv, men BMW har ikke spaker bak rattet som noen har på sine automatbiler. Kassa sjalter raskt og behagelig, og fremstår som en svært god girkasse.

På veien

Selv om X3 er en SUV oppleves den som sportslig på veien. Den er fast i fisken, og det fremhever den sportslige oppførselen. Motoren er sprek nok og har de kreftene bilen fortjener. Man kan alltid ønske seg mer, men den føles ikke undermotorisert.

Firehjulsdriften til BMW er unik i denne klassen, og gir en god og bakhjulsdrevet følelse. For eksempel skiller Tiguan og Freelander, som vi også nylig har kjørt, seg klart fra denne når det gjelder kjøreegenskaper. Ved sportslig kjøring på fjellet merker man at de to konkurrentene har en mer forhjulstrukket oppførsel. Gjennom svingene understyrer de før det tar tak, og bakhjulene og overstyringen kommer. I denne settingen er BMW mye mer forutsigbar og rett på sak. Den gjør det du vil med en gang.

Ellers har ikke X3 verdens høyeste bakkeklaring, og firehjulsdriften er mer et system som forbedrer veiegenskapene enn et system som gir terrengegenskaper. X3 er fantastisk på snødekte fjellveier, og gir den beste kjøreopplevelsen i klassen.

Konklusjon

BMW X3 er den beste bilen i klassen hvis vi er litt fleksible på prisspørsmålet. Hvis vi begynner å trekke inn innkjøpskostnader er det i hvert fall en som hevder seg i sammenligning, og som det også er stor interesse rundt, nemlig Volkswagen Tiguan. Den er også med i selskapet med diesel og automat til en betydelig lavere pris enn X3. Verdt å notere seg er at denne bilen har en del mindre effekt enn X3.

Vi avslører ikke mer nå siden en større sammenligningstest av Freelander, Tiguan og X3 er på trappene.

Tekniske data på bilen finner du her.

Store bilder finner du her.