TEST: BMW X3 2.0d

Var du blant dem som ventet i spenning på nye X3 - og som fikk bakoversveis da du så prisene? Med 2,0-liters dieselmotor har X3 blitt betydelig billigere.


BMW X5, som kom i 2000, ble raskt en suksess og har siden den gang solgt i bøtter og spann både i USA og Europa. Også i Norge har den store firehjulstrekkeren solgt godt, totalt har norske BMW-forhandlere funnet kjøpere til rundt 600 biler. I tillegg har mange nordmenn hentet brukte X5er på kontinentet.

Likevel, hadde det ikke vært for den høye prisen, hadde X5 solgt langt bedre her i landet. Vår erfaring er i hvert fall at bilen har en design og en fremtoning som svært mange setter pris på. Men med en startpris på 800.000 kroner, blir det med drømmen for det store flertallet.

X3 3.0i: 700.000 kr


Mange fattet imidlertid håp da BMW bekreftet at de ville starte produksjon av en mindre SUV - X3.
- Endelig et rimelig alternativ til X5, tenkt mange.

Men håpet skulle raskt bli knust. Da X3 3.0i ble lansert i Norge i vår, hadde bilen en startpris på 700.000 kroner. For det brede lag av folket ble dermed X3 like uoppnåelig som storebror.

X3 2.5i: 600.000 kr

Det hjalp ikke så mye at X3 noen måneder senere kom med en 2,5-liters motor. Startprisen sank riktignok til snaue 600.000 kroner, men X3 var fortsatt altfor dyr til å fremstå som et alternativ til japanske firehjulstrekkere i 350.000-kronersklassen.

X3 2.0d: 482.000 kr


Nå er imidlertid et nytt X3-alternativ på banen - X3 2.0d. Takket være dieselmotorens beskjedne slagvolum og effekt, straffes ikke denne X3-varianten like hardt av norske avgiftssystemet. Dermed har startprisen kommet ned i 482.000 kroner.

482.000 kroner er selvsagt mye penger, men sammenlignet med de 800.000 kronene man må ut med for rimeligste utgave av X5, fremstår X3 2.0d som billig.

Men er en 2,0-liters dieselmotor stor nok til håndtere en firehjulsdrevet bil som veier drøye 1,7 tonn? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.