TEST: BMW M6 kabriolet

BMW utvider igjen sitt M-program, og denne gangen er det M6 kabriolet. Her kan man glede seg over 500 hestekrefter og forrykende kjøreegenskaper.

Vis mer
Vis mer


M-avdelingen til BMW har jobbet på høygir i det siste, og fra å ha et meget tynt produktutvalg har det nå dukket opp en rekke nye modeller. Det er lansert noe for en hver smak og M-bilene dekker nå det meste bortsett fra firehjulsdrift og diesel. Det er mulig at det blir lansert en M-SUV, men det ligger frem i tid. I dag finnes Z4 M kupé og Z4 M Roadster, M5 sedan og stasjonsvogn, og M6 kupé og kabriolet. Splitter ny M3 har vi kjørt og den dukker snart opp her. Følg med!

Justert

Vi har kjørt en rekke M5 og M6 her på redaksjonen, og i forbindelse med testkjøringer har vi også kjørt flere biler enn det som er omtalt. Det som slår oss er at BMW antagelig har justert litt på den mye omtalte girkassa. I begynnelsen slo den som ei slegge når du la inn neste gir, og man kunne oppleve hjulspinn og bred rumpe, selv ved å sjalte fra andre til tredjegir. På M6 kabriolet virker den litt snillere, men girskiftene er raske og girkassen er på ingen måte treg.

Antagelsen om en mulig snillere SMG-kasse merket vi først på lanseringen av M6 kabriolet i fjor høst. Girkassen var litt rundere i kantene og det er den fortsatt. Den er også mye strengere på om du får til å fyre i gang med "launch controllen". Den lager mye action, men elektronikken passer nøye på at du ikke bruker den for ofte. Utslitte kløtsjplater var et probem på biler som ble utsatt for dette for ofte.

På grunn av en vekt på ganske nøyaktig 2 tonn (inkludert 75 kilo sjøfør) fremstår M6 kabriolet som litt snillere og mindre ekstrem enn de andre V10'erne, men den går fortsatt brutalt bra og kjøreopplevelsen denne bilen tilbyr som kabriolet, fireseter, luksus- og sportsbil er svært sjelden vare.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.