<b>AKTIV DIFF:</b> En elektrisk motor kobler inn og ut lammelene i bakakselen etter parametere som pådrag, slipp og gyro. Det sikrer mye grep, stabil oppførsel med færre rattkorrigeringer som resultat og mer forutsigbare kjøreegenskaper. Foto: BMW
AKTIV DIFF: En elektrisk motor kobler inn og ut lammelene i bakakselen etter parametere som pådrag, slipp og gyro. Det sikrer mye grep, stabil oppførsel med færre rattkorrigeringer som resultat og mer forutsigbare kjøreegenskaper. Foto: BMWVis mer

TEST: BMW M2

M for folket.

Hils på BMW M2, den mest rampete bilen som finnes i BMW-sortimentet for tiden. Med enkle grep har BMW gjort om 2-serie coupé til en Club Sport-racer med skilter. Skamløs stjeling av hardcore komponenter fra eksisterende M3/M4 har resultert i en svært kompetent og lettkjørt bil for en billig penge, hvertfall om du ser på hva du har betalt for M-produkter tidligere.

Tar opp arven

BMW ønsker å trekke linjene tilbake fra 2002 turbo og 1M, men det er egentlig en naturlig etterfølger etter tredje generasjon M3 (E46).

Størrelsesmessig er de omtrent like, men mye sprekere. Ikke dårlig for BMWs minste coupé. Og mens E46 var rimelig mekanisk, har det skjedd store fremskritt teknologimessig siden den gang. M2 har dermed løftet lista opp flere hakk.

Er det reinspikka moro du er ute etter, mener vi du kan hoppe bukk over M3 og M4 og gå for M2 i stedet, og ha 300.000 kroner til overs.

Hardcore

Men det er ting du skal tenke på før du tar det valget. M2 er nemlig rimelig hardcore. Bærebroer, hjulnav, bremser og 19-tommers felger kommer rett fra M3. Dempere og fjærer er satt opp for M2 og er av typen stramt.

PÅ BANE: BMW valgte å presentere M2 på artige og krevende Laguna Seca Raceway. To fabrikksførere kjørte hver sin Pacecar og instruerte sporvalg og hastigheter rundt banen. De var absolutt ingen sinker dersom du sa du var en god sjåfør. Foto: BMW Vis mer


Denne skal kunne kjøres på bane like mye som på vei. BMW har ikke prioritert adaptivt understell, noe som er tilgjengelig i den mer komfortable M235i. Oppsettet på M2 er litt stivere enn denne oppsatt i sport+.

Viktigere er at også den aktive differensialsperren i bakakselen kommer fra M3. Den aktiverer lamellene i sperren etter behov og sørger for maksimalt grep i alle situasjoner. Den sikrer samtidig bedre stabilitet. Med alle hjelpesystemer av, blir det en snerten burnebil.

LAGUNA SECA: En skremmende og gøyal bane med mye høydeforskjell. Langsiden går svakt opover før du forsvinner over en bakketopp og må ta nedbremsing i en svak nedoverbakke, som gjør hekken løs før en 180 graders kurve. Etter en høyre-venstre-høyre kombinasjon, bærer det bratt oppover med flere svingkombinasjoner, før du må bremse over en blind topp, og kaste bilen til venstre ned bakken på bildet. Banen byr på mye vektforskyvning og krever mye av deg om det virkelig skal gå fort. Foto: BMW Vis mer


370 hester

Motoren har fått noen forbedringer for å fortjene M2 logoene. Den har arvet stempler og veivlager fra M3. Det muliggjør høyere turbotrykk og turtall. I motsetning til tidligere tiders selvaspirerende motorer som elsket høyt turtall, dytter denne greit fra allerede fra 2.000.

Denne SACen bruker samme motor.

Men noen særlig typisk turbokarakteristikk har den ikke. Effektleveransen er ikke overdreven fra bunn, så den ber om turtall. Du har mye igjen for å gire ned et par trinn og piske den oppe mot 7.000 omdreininger. Særlig er dette en fordel på bane, da den oppleves veldig forutsigbar og gjør den enkel å håndtere.

LES OGSÅ: Slik ser M2 ut med full M Performance-pakke.

Effekten er neppe tilfeldig. Så rart det enn høres, trenger M2 å bringe såpass mye til torgs. Da legger den seg mellom erkerivalene Audi RS3 med 367 hester fra en 2,5 liters rekkefemmer og Mercedes-AMG A45 som slår seg på brystet med verdens sterkeste toliters firrer som nylig ble oppgradert til 385 hester.

BMW har en noe annen tilnærming enn de to andre. Den er bygget etter klassisk motorsport-lest med bakhjulstrekk og sperre.

KRAFTFAKKE: Smidd veiv og stempler, samt endret innsug og høyeffekt tennplugger er med på å gjøre denne turtallsvillig og sprek... og ikke minst klar for mer effekt når spesialmodellene kommer. Foto: BMW Vis mer


A45 og RS3 er en lydorgie når du trår på gassen. Der har BMW holdt igjen. Den har riktignok klaffer i sportseksosen, men lyden er langt mer nøktern.

Ved kjøring på landevei gir den fet lyd ved pådrag, men i jevn hastighet druknes motorlyden av den gnagende summingen fra de brede Michelin Pilot Super Sport hjula. De er den største grunnen til at dette ikke er noen ok langtursbil.

To girkasser

6-trinns manuell er standard. Den har blitt lettere å sjalte. Det er nok velkomment for mange, for BMW er kjent for tunge girskift. Derimot misliker jeg de lange girskiftene. Jeg savner korte klik-klikk, gir slik for eksempel Honda S-2000 hadde, eller gjerne siste generasjon Mazda MX-5.

Har du lært deg hå-hel mellomgassing under nedbremsing, kan du glemme dette her. Bilen mellomgasser selv og møter med perfekt turtall. Funksjonen slås av når du setter den i Sport+.

LES OGSÅ: Subaru Impreza STI - Manuell moro.

Personlig foretrekker jeg 7-trinns automatkasse med dobbeltclutchsystem. Ikke bare gjør den bilen kjappere og mer lettkjørt, den er mer komfortabel også. Da slipper du det som finnes av rykk og napp under småkjøring, samtidig som den sparker markert i seteryggen når du girer (i Sport+). Kassa koster deg bare 5.000 kroner ekstra.


Tøff, ikke overdreven

Forskjellen mellom M2 og standardversjonen er påfallende store til tross for små endringer. Rappkjeftet frontfanger, bredere skjermer, skulpturerte sideskjørt og bakfanger med fire lekre utblås er de faktiske forskjellene.

HENTET FRA M3: 4-kalipprede bremser med 380 mm store stålskiver med aluminiumssenter, og 19-tommerne, er hentet rett fra M3/M4 Foto: BMW
MMM: Blank sorte nyrer innrammet i crome er standard. Den lille logoen forteller at dette er noe spesielt. Foto: BMW
OFRET TÅKELYS: Fronten fokuserer på å spise all luft den finner. Foto: BMW
MINDRE BAKTRYKK: Eksosanlegget slipper eksosen lettere ut. Spesielt i Sport og Sport+ da klaffene åpner for friere eksos og litt tøffere lydbilde. Foto: BMW
NAMMM: BMW skriver ny historie når de nå kaller sin minste coupé for M2. Foto: BMW
NAMMM: BMW skriver ny historie når de nå kaller sin minste coupé for M2. Foto: BMW


Inni er det heller ikke store forskjeller å melde. Taktrekk er selvfølgelig sort, skinnsetene og rattet helt egne for modellen, bakgrunnen i instrumentene og listverk er i karbonfinish. Plasten på midtkonsollen rundt girstangen er en visuell nedtur, ellers er det meste som vi kjenner det.
Manuelt betjente stoler er standard og det foretrukne valget. De er litt lettere og mekanismen for de elektriske stolene gjør at sittestillingen blir en anelse høyere.

SORT: Det er ikke gjort mye for å differensere M2 fra resten av toerne, men du har egne instrumenter, røfft karboninnlegg, eget, ratt, seter og dørtrekk. Alt med blå søm. Foto: BMW Vis mer


Blir detter for mye for deg, er kanskje BMW M 235i et bedre alternativ. Den har samme motor med litt mindre hester, et noe snillere utseende og høyere komfort. Da går du glipp av sperre i bakaselen, men den er til gjengjeld tilgjengelig med firehjulsdriftsystemet xDrive.

MANUELL: 6-trinn er standard. Sjaltinger går lettere enn tidligere men slagene er overraskende lange. Moroknappen til venstre justerer ESP-systemene, gassresponsen og rattfølelsen. Foto: BMW
AUTOMAT: 7-trinns dobbeltclutch girkasse kler M2 godt. Den girer lynraskt og gjør bilen mer lettkjørt og komfortabel, men du mister selvfølgelig clutchen da. Foto: BMW
Foto: BMW
ALT STANDARD: Mye av finishen er spesifikt for M2, men utstyrslisten er kort. Foto: BMW
LITE JÅLERI: Alupedaler er bortkastet mener BMW. Men de koster på seg hvileplate i rustfritt stål. Foto: BMW
SKINN STANDARD: Skinnseter med manuell innstilling er standard. Elektrisk justering koster 10.600 kroner ekstra. Bortkastede penger. At korsryggstøtte koster 3150 er drøyt. Foto: BMW
EGNE SETER: Vi har sett spenstigere design på sportsstoler. Velg mellom manuelle eller elektriske. Foto: BMW


Et godt kjøp

En ribbet utstyrt M2 koster fra 843.000 kroner. Standard ekstrautstyr begrenser seg til 109.000 kroner, men det aller meste av det vil du ikke ha. Bestiller du den i alpin-hvit, betaler du ikke engang for lakken. Sjekk ekstrautstyrslisten nederst i saken.

Selvsagt kan du tømme lommeboka hvis du kjøper alt som finnes i M Performance-katalogen, men ingenting av det gjør bilen raskere. Prisen er langt lavere enn det du måtte betale for en E46 M3 i 2001 og denne har betydelig mer å by på, både hva effekt, kjøreegenskaper og lavt forbruk angår.

Dersom den oppnår samme ikon-status som bilen den erstatter, 1M, vil den ikke ramle mye i pris heller. Der virker det som om prisbildet har stabilisert seg rett under 600.000 kroner for 1M. En origianl BMW M3 E46 ser heller ikke ut til å ramle under 400.000 kroner, så Nye M2 kan fort bli BMWs neste M-ikon.

ARVEN: BMW trekker linjene fra 2002 Turbo, via 1M, men egentlig er den størrelsesmessig mer i arv med de tre første M3ene. Foto: BMW Vis mer


BMW M2
BMW M2
Pris fra:843.100 - 847.900* kr
Motor:R6 3,0 l turbo bensin
Girkasse:6-trinns man - 7-Trinns Steptronic*
Drivhjul:Bak
Effekt:370 hk v/6500 o/min
Dreiemoment:465 Nm v/1400 o/min
0-100 km/t:4,4 sek - 4,3 sek*
Toppfart:250 Km/t
Forbruk blandet:0,85 l/mil - 0,79 l/mil*
Co2 utslipp: 199 g/km - 185 g/km*
Lengde/bredde/høyde:447/185/141 cm
Akselavstand:269 cm
Egenvekt:1.495
Bakkeklaring:12,3 cm
* Automat


Ekstrautstyr
Metallic lakk7650
Rattvarme2150
alarm4150
Comfortacess3250
Cromeline2250
Ryggekamera4650
Frontrute med grått felt1000
Elektrisk soltak6900
Solbeskyttende bakruter3900
Automatisk avblendbart sidespeil pørerside5450
Avblendbart sladrespeil1900
Elektrisk setejustering10600
Skiluke1750
Korsryggstøtte3150
Adaptive Xenon frontlykter5000
Lyspakke interiør2550
Ekstra 12 volt uttak250
Fjernlysassistent1150
Driving Assistant5750
TV mottaker11000
Navigasjon Professional15400
Harman Kardon høyttalere5500
Bluethooth Professional3900
 109250