Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato SteinsvågVis mer

TEST: BMW-kabriolet med innstegsmotor

BMW 3-serie kabriolet oppfattes av de fleste som en luksuriøs bil. Men hvordan fungerer den med den minste og billigste motoren?

320i er en klassisk betegnelse fra BMW. Som de interesserte har fått med seg, dreier dette seg nå om en 2,0-liters firesylindret motor, i motsetning til i tidligere lange perioder hvor 320i betydde seks sylindere. Fire sylindre og 2,0 liter er ikke all verdens. Likevel er den funnet verdig til å tjene som innstegsmotor i denne kabrioleten som etter hvert har vokst seg forholdsvis stor og tung; snaut 1,6 tonn for å være nøyaktig.

Ikke turbo

BMW bruker foreløpig ikke turbo på sine firesylindrede bensinmotorer, selv om vi og flere med oss regner med at akkurat det ikke forblir slik altfor lenge. Likevel er ytelsene imponerende. 170 hestekrefter og 210 newtonmeter er mye fra en 2,0-liters sugemotor.

Fra 512.000

0-100 går på 9,1 sekund og toppfarten ligger på 228 kilometer i timen, noe som indikerer at vi snakker om en forholdsvis sprek bil. Men så starter da også prisen på 512.000 kroner med manuell girkasse som vår testbil var utstyrt med. Det var nok like greit, for vår erfaring med denne motoren med automatgir i lillebror 120i kabriolet var ikke all verdens. Automatgir hever dessuten startprisen til 541.000 kroner.

Forholdsvis svak på normale turtall

VÅR VURDERING:
BMW 320i kabriolet
Pris: 512.000 kroner
KARAKTER: 6 av 10
 
PLUSS:
Gode og morsomme kjøreegenskaper
Turtallsvillig motor
Lavt forbruk og utslipp
God kvalitetsfølelse
 
MINUS:
Plassforhold
Litt svak motor på normale turtall
Litt tregt tak som kun kan manøvreres stillestående


Vel inne i bilen starter motoren pent og legger seg stille og rolig på tomgangsturtall. Ved normal akselerasjon i bymiljø og ut på motorveien blir det fort klart at dette ikke er noen racer på lave turtall. Den kraften som kjennetegner moderne diesel- og bensinturboer er klart mer tonet ned i en sugemotor som dette.

Likevel er fremferdselen på motorveien behagelig, og med seks gir holder turtallet i høyere hastigheter seg på et komfortabelt nivå.

Men med en gang du skal akselerere litt ekstra, eller kjøre opp en bratt bakke, merkes det at dreiemomentet tross alt ikke er spesielt høyt i forholt til bilens egenvekt. Selv om du trykker gassen i bunn, er reaksjonen fra motoren på normale turtall forholdsvis beskjeden.

Sprekere oppover i registeret

Motoren har imidlertid en fin karakter og kreftene er godt fordelt utover det brede turtallsregisteret. Motoren er forholdsvis sterk fra ganske lave turtall, de totale ytelsene og slagvolumet tatt i betraktning.

Det er likevel i den høyere delen av turtallsregisteret av motoren imponerer mest, og det er her man begynner å merke litt til de 170 hestekreftene som tross alt bor i denne motoren, riktignok helt oppe ved 6.700 omdreininger. Der de fleste motorer som dette begynner å dale litt ved 4-5.000 omdreininger, holder denne opp trykket til 6.000 og går fint videre opp mot maks effekt. Under slik kjøring akselerer bilen ganske godt, men det teller mindre for de fleste enn hverdagsytelsene som er langt bedre i en turbomotor med tilsvarende effekt.

Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato Steinsvåg



Velg manuelt gir

Den manuelle girkassen er presis, men den krever litt mer krefter enn de aller mest lettjobbede kassene vi har vært borti. Manuelt gir er uansett det rette valget i denne bilen ettersom dreiemomentet er såpass beskjedent.

Forholdsvis gjerrig

Forbruket i denne bilen imponerer for øvrig. 0,66 liter per mil er oppgitt på blandet kjøring og det gir 157 gram CO2, hvilket er bra for en bil som dette, om enn ikke klassebest. Her har Audi tatt ledelsen med sin A5 kabriolet.

Morsomme kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er, nærmest selvsagt for en 3-serie, meget gode. Vår testbil var utstyrt med bredere bakdekk enn fremdekk. Som vi har sagt før, er ikke dette noe som gagner kjøreegenskapene i normalt motoriserte biler med normal vektfordeling. Balansen blir mer understyrt, men det skal du kjøre hardt for å merke. Under mer normal kjøring er 3-serie kabriolet nøytral og velbalansert å ratte når svingene kommer tett. Men den gir ikke helt inntrykk av å være noen liten lettvekter på lik linje med små kabrioleter og roadstere. Til det er den litt for stor og tung.

Litt tung styring

I byen er den heller ikke overdrevet lettkjørt, noen som hovedsakelig kommer av en litt tung styring. På landeveien og motorveien er styringen imidlertid bedre med en direkte følelse og god formidlingsevne.

God komfort

For øvrig er komfortnivået i bilen godt. Støynivå og sittekomfort foran imponerer, mens fjæringskomforten er av det stramme, men velfungerende slaget.



Ikke veldig romslig

Plassen i baksetet er imidlertid ikke spesielt imponerende. En person på 175 centimeter kan sitte bak seg selv uten større problemer, men så veldig mye mer er det heller ikke plass til. Forskjellen ned til lillebror 1-serie kabriolet er overraskende liten. I tillegg er bagasjerommet ikke spesielt imponerende. Med taket i bagasjerommet, er det bare et svært lavt, men riktignok ganske dypt, rom igjen til bagasje. Ikke noe for helgeturer med baksetene okkupert av passasjerer, med andre ord.

Ganske stiv

BMW 320i kabriolet
  
Pris (eks. frakt og levering)511.900 kr
Pris innstegsmodell
(testbil er innstegsmodell)
511.900 kr
Lengde4.580 mm
Bredde1.782 mm
Høyde1.384 mm
Slagvolum1.995 ccm
Effekt170 hk
Dreiemoment210 Nm
Girkasse/TrinnMan/6
Aks. 0-100 km/t9,1 sek
Forbruk (blandet)0,66 l/mil
CO2-utslipp (blandet)157 g/km
Antiskrens (ESP)Ja
Kollisjonsputer4


Kvalitetsinntrykket er høyt i god BMW-stil og det er forholdsvis lite ulyder i karosseriet og interiøret som resultat av kabrioletens reduserte vridningsstivhet. Så store kabrioleter som dette kan fort få mye skjelving over ujevnheter, men det er det ikke plagsomt mye av her. Men en forskjell i forhold til kupeen vil du merke.

Typisk nok for en ståltakkonstruksjon tar opp- og nedfelling en del lengre tid enn med et stofftak. Det tar også mer plass og kan dessuten kun manøvreres når bilen står stille.

Konklusjon og alternativer

Alt i alt fremstår 3-serie kabriolet fortsatt som en meget god bil i klassen, og det er kjøreglede som er dens fremste våpen. Prioriterer du mer allround-egenskaper, vil nye Audi A5 være et bedre alternativ. Den begynner riktignok helt oppe på 539.000 kroner, men har da både automatgir og en sterkere motor enn 320i cab. A5 har gode kjøreegenskaper, men i denne versjonen forhjulsdrift og ikke det samme sportslige preget som 3-serie. Plassforhold og praktiske egenskaper, samt motor, vil imidlertid møte de flestes kriterier på en bedre måte. A5 har stofftak, men et svært velfungerende og raskt sådann.

Vurder diesel

Bortsett fra A5, fremstår 3-serie kabriolet som den beste bilen i klassen. Er så dagens testbil den rette varianten å velge? Som vi har vært inne på er motoren sterk nok, men ikke med stor margin. En litt annen opplevelse vil du få med dieselversjonen, 320d. Den koster fra 530.000 kroner, men vil av de fleste oppleves som sprekere og langt sterkere, riktignok uten bensinmotorens sportslige register å spille på.

Lillebror utfordrer

ALTERNATIVENE
Mellomklasse fireseters kabriolet - premium
Klasseleder: Audi A5
 
Deltakere (per juni 2009):
Audi A5
BMW 3-serie
Mercedes CLK
Saab 9-3
Volvo C70


Et helt annet alternativ finner man i lillebror 1-serie kabriolet. Den er mer interessant i denne sammenheng enn man først skulle tro. Plassforholdene er nemlig forbausende like. Baksetene står ikke mye tilbake for de i 3-serie kabriolet, selv om skulderbredden er noe dårligere. Bagasjerommet er også omtrent like stort.

Med samme motor som i vår testbil koster den ganske nøyaktig 100.000 kroner mindre. Da er den i tillegg betydelig sprekere. En 118i ligger faktisk nærmere i ytelser takket være lavere vekt og koster i tillegg drøyt 150.000 kroner mindre enn 320i kabriolet.

320i kabriolet fremstår dermed ikke som noe opplagt valg verken på den ene eller den andre måten, men er til tross for det en meget god bil.