TEST: BMW 730dA

7-serie til 900.000 kroner med krefter nok. Den nye rekkesekserdieselen på 218 hestekrefter overbeviser i BMWs flaggskip.


Det er i hvert fall ingen tvil om at bensinmotorer er forbildet til den hestekreftsterke motoren. Allerede når du vrir om tenningsnøkkelen, eller riktigere trykker på knappen, merker du en forskjell fra mer tradisjonelle dieselmotorer.

Liker

7-serien er det nye designforbildet til BMW, slik vil fremtidens BMWer se ut. Etter litt tilvenning har vi lært å sette pris på særtrekkene, lengst tid å venne seg til tok lysorgelet på bagasjeromsluken.

Interiøret føles svært moderne og gammeldags på samme tid. Følelsen av massivt tre er forsterket gjennom snedige utskjæringer som gir inntrykk av at knapper og skuffer er felt inn i et sammenhengende stykke tre. Forrige gang vi kjørte 7-serie var det brukt en mattlakkert lys tresort, denne gang var det høyglanspolert mørkt tre som ga et mer tradisjonelt inntrykk.

Nærmere

Kurvene pris og komfort har et krysningspunkt for de aller fleste, men biler i denne klassen har på grunn av avgiftstunge motorer lidd under så bratt priskurve at kravet til komfort blir umulig. I denne bilen stemmer det bedre, visst er den dyr – men 7-serie er også spesielt komfortabel.

I andre skuff finner du telefonen. Vis mer


Du pakkes inn din egen lille verden, og skillet til ordinære biler er tydelig. Lyd, sittekomfort og detaljkvalitet er i luksusklassen.

Litt mindre dyr

906.000 kroner koster 730d i standardutførelse, det er over 200.000 kroner billigere enn nest billigste variant som er 735i. Testbilen hadde pådratt seg ekstrautstyr for over 200.000 kroner, en mer fornuftig avkryssing på ekstrautstyrlisten hadde gitt en fullverdig og komplett 7-serie til under en million kroner.

Det er det sportslige som skal skille BMW fra konkurrentene, og i den forbindelse mener vi at selv om elektronisk styrte støtdempere (EDC) og aktive krengningsstabilisatorer (Dynamic Drive) er ekstrautstyr til nesten 40.000 kroner er det vel anvendte penger.

Mer om en diesel som ikke er kjedelig kan du lese her.