TEST: BMW 535d Touring

Vi har tidligere kjørt BMW 5-serie stasjonsvogn med en imponerende tre-liters dieselmotor under panseret. Nå har vi kjørt BMW 5-serie stasjonsvogn med en ENDA mer imponerende tre-liters dieselmotor under panseret...


Det er like godt å si det med én gang: Vi ble mektig imponert over BMW 535d. Vi har kjørt stasjonsvognutgaven, hvilket vi også har gjort tidligere med andre motorvarianter, og med påfølgende inngående beskrivelse av bilens innpakning og plassforhold. Vi vil i denne artikkelen konsentrere oss hovedsaklig om kraftkilden og måten den utnyttes på. Men først litt om bilens plass i BMWs modellutvalg.

Teknologisk kraftdemonstrasjon

BMW 535d er på samme tid et luksuriøst lastedyr og et teknologisk utstillingsvindu. For ikke så mange år siden ville påstanden om at man kjørte en dieseldrevet stasjonsvogn med topphastigheten begrenset elektronisk til 250 kilometer i timen fremkalt hånlatter eller i beste fall et skjevt, medlidende smil. Nå er vi der. Og på hvilken måte!

Mens konkurrentene velger V6-arkitekturen, klamrer BMW seg til rekkesekseren, som har blitt noe av et varemerke for den bayerske bilprodusenten. Nå er ikke en konstruksjon med seks sylindre oppmarsjert på rekke og rad og plassert på langs i motorrommet noen ideell måte å utnytte plassen på, men BMW hevder at dette er blitt en så gjennomført og velbalansert maskin at den fortjener å beholde sin stilling. Så får heller BMW fortsette å leve opp til sitt fortjente rykte når det gjelder innvendig plass noe under gjennomsnittet. Det hjelper da heller ikke at transmisjonstunnelen - nødvendiggjort av bakhjulsdriften - også stjeler verdifull plass. Men nå er det jo nettopp denne arkitekturen med rekkesekser og bakhjulsdrift som bidrar til å gjøre BMW til noe spesielt. Og bevares, BMW har, tross disse elementene, greid en god jobb med plassutnyttelsen i nyeste 5-serie.

Kruttønne

BMW har anvendt rekkeseksere i over 70 år. Disse har imidlertid blitt matet med diesel bare de siste 21 årene. Den første, en 2,4 liters 115-hester gjorde 524 td til en respektert kjøremaskin som oppnådde anstendige 185 kilometer i timen i topphastighet. I dag får vi altså ut 272 hestekrefter av en tre-liters kruttønne av en dieselmotor, som har måttet få en elektronisk sperre for ikke å overskride 250 kilometer i timen.


Når vi beskuer 5-serie stasjonsvogn idag, synes vi den virker litt tung og massiv i linjeføringen tross den dynamiske fronten. På en måte har BMW byttet med Mercedes - Mercedes E-klasse er blitt gradvis finere og slankere i linjene samtidig som BMW er blitt mer "satt". Det er i allefall en fordel at bilen er såpass diskret i utførelsen; de fleste vil ikke mistenke at det dreier seg om en bil til over millionen - med alt utstyret som fulgte med testbilen.

På tide å sette seg bak rattet og finne ut mer om hva denne bilen er god for på veien.

Les her om motor og kjøreegenskaper.