TEST: BMW 530xd - den råeste vinterbilen

Fremkommeligheten er som en SUV hvis ikke snøen er for dyp, men kjøreopplevelsen er definitivt annerledes.

I en høy SUV er utsikten strålende og som regel fremkommeligheten god selv om noen har glemt å måke veien. Det er en god følelse å ikke la seg stoppe av noen desimeter nysnø på de siste fem hundre meterne av hytteveien, og med en lav stasjonsvogn som 530xd vil slite noe mer til tross for firehjulsdriften. De foregående 249.500 meterne på vei opp til hytta gjør du imidlertid unna sikrere, morsommere og mer effektivt i en 530xd.

Og det er kun bakkeklaringen som kan skape problemer, når det gjelder fremkommelighet er firehjulsdriftssystemet i 530xd på høyde med de fleste SUVer.

Tilbakemeldinger

Vis mer
Vis mer


Det spesielle med BMWs kombinasjon av en moderne firehjulsdrift og antiskrenssystemer (ESP) er at de har fått til å beholde nærheten til hva som skjer med veigrep og balanse i bilen til tross for at flere datahjerner jobber på spreng for å sikre maksimalt veigrep.

Og i våre øyne er tilbakemeldinger viktig for at farten skal tilpasses forholdene. Ett eksempel - de fleste premiumbiler med firehjulsdrift kan du hive ut på riksveien og gi full gass på såpeglatt vei uten at du merker annet en litt summing i bremser og kanskje litt redusert motorkraft. I en 530xd vil du få omtrent samme akselerasjon som hos konkurrentene, men du vil også få en pyntelig skrens med bakhjulene i det du vrenger ut fra sideveien. Denne lille skrensen er et greit forvarsel om hva som venter deg når du skal bremse inn i neste sving.

Billigere

5-serie er i disse dager i gang med overgang til en ansiktsløftet versjon, bilen vi har kjørt er fra før ansiktsløftningen. Det er ingen endringer på firehjulsdriftssystemet, men både motor og girkasse er endret. Endringene medfører betydelig lavere CO2-utslipp og med det også lavere avgifter. Resultatet er en prisreduksjon i underkant av 30.000 kroner, og fra 1. mars er startprisen på 530xda 749.000 kroner.

Ansiktsløftningen er forsiktig, og består utvendig i klarere lykteglass og litt endringer i nedre luftinntak i fronten. Innvendig er det snakk om noen knapper som har byttet plass, og at det har kommet flere snarveiknapper på iDrive-systemet.

Vi skal derfor konsentrere oss om kjøreegenskaper og firehjulsdrift videre.