TEST: BMW 530d

Designet gikk ikke helt hjem øyeblikkelig, men siden tross alt 7-serien eksisterer er det lett å venne seg til 5-serien. De mest ekstreme detaljene er tonet ned og 5-serien fremstår som ren og helhetlig.


Vi har kjørt 5-serien før og konsentrer oss her om dieselmotoren som er ny for 5-serien. I tillegg har vi denne gangen kjørt med Active Front Steering og Dynamic Drive. Dette er nyheter som vi gledet oss veldig til. Active Steering kommer i tillegg til vanlig progressiv servo, og gjør at du har forskjellig utveksling på styringen i ulike hastigheter. Dynamic Drive er kort fortalt hydrauliske krengningsstabilisatorer.

Grom dieselmotor

BMW 530 finnes både med bokstavene "i" og "d" i navnet. Vi har kjørt 530 d, og BMW har selv laget noen målinger som forteller hvor rå denne motoren er i forhold til selskapets egen bensinmotor med samme slagvolum. I femtegir klarer 530 i 80 til 120 kilometer i timen på 10 sekunder og 530 d klarer den samme øvelsen på 6,7 sekunder. I fjerdegir er tallene 7,3 for 530 i og 5,4 for 530 d. Fra 0 til 100 er 530 d 2 tiendeler tregere, men enn forsinkelse fra 6,9 til 7,1 sekunder er helt klart til å leve med. Disse to bilene koster i utgangspunktet det samme, 654.000 kroner.

Motoren i 530 d er den samme som sitter i 730 d og yter 218 hestekrefter. En medskyldig faktor til den gromme fleksibiliteten er dreiemomentet på 500 newtometer. Vår testbil var utstyrt med automatgir, og til tross for det ligger forbruket ved blandet kjøring på 0,78 liter per mil.

Heftige nyvinninger

Dynamic Drive gjør at bilen krenger veldig lite. Stabilisatorstagene er delt i to og mellom de to delene sitter det en hydraulisk servopumpe som trekker opp innerhjulet i en sving. Det fungerer veldig bra og svingegenskapene blir noe helt utenom det vanlige. Det medfører også at du kan kjøre med en ganske moderat dekkdimensjon og likevel få sportslige kjøreegnskaper. Moderat dekkdimensjon medfører også en mye bedre komfort enn det du får med ultralav profil. Vi hadde 17-tommers felger med dekk i dimensjonen 245/45-17. Det passer bilen godt og ser bra ut.

Active Steering er den andre nyheten, som BMW er alene om foreløpig. Dette er et teknisk virrvarr, men som enkelt kan forklares med at du har et hastighetsavhengig hjulutslag på det samme rattutslaget. På våre favoritt "GTI-veier" som også er veldig svingete merker vi at bilen skifter retning svært lett og at den blir lettkjørt siden forholdsvis små rattutslag gir stort hjulutslag. På motorvei i litt god hastighet blir det motsatt. Retningstabiliteten er best og du har full kontroll nærmest uansett hvor fort du kjører, vi har jukset litt og testet dette i utlandet på lansering av 5-serien også.

Sekstrinns kasse

Både de manuelle og automatiske girkassene på 5-serien er nå sekstrinns. Vi kjørte 530 d på lansering i Italia med manuelt gir. Som sportsbil passer det bra, men blir litt rykkete og vanskelig å håndtere. Til daglig ville vi nok foretrukket automatgir. Det har både sportsprogram og kickdownfunksjon, men fungerer greiest i vanlig modus. Da sjalter det mykt og fint, og på de riktige stedene.

Sikkerhet på veien

Skrubberedskapen er også bra. Du har alltid god bremsekapasitet og de er lette å dosere. Vi tror dette er av de bedre bremsene som finnes i klassen. Det er også en del som er bekymret for biler med bakhjulsdrift og vinterføre. Vi har kjørt mye på snøføre både med Mercedes og BMW, som er de store bakhjulsdriftbastionene, og med de moderne antispinn-og stabiliseringssystemer som finnes nå er det smertefritt. I BMW heter det DSC og det kan skrues av i flere trinn. På de bilene som har Active Front Steering bruker også DSC-systemet forhjulene til å rette opp eventuell skrens. Det medfører at det blir en høyere terskel før DSC bruker bremsene for å korrigere skrens.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om på denne lenken.