TEST: BMW 530d Touring

Billig er den ikke. Den som har som målsetting å bli eier av en 530d Touring må belage seg på å bla opp minst 700.000 kroner. Til gjengjeld blir man eier av en uvanlig rask og sportslig stasjonsvogn.


Den er hele 484 centimeter lang og 185 centimeter bred, noe som betyr at den er en av de få bilene på markedet som kan frakte fem voksne til hytta på en anstendig måte. Men til tross for sin størrelse, som resulterer i en egenvekt på 1,7 tonn, har BMW 530d Touring så sportslige kjøreegenskaper at den minner mer om sportsbiler enn om andre stasjonsvogner. Nye BMW 5-serie er rett og slett noe av det beste europeisk bilindustri har frembrakt så langt.

300.000 i ekstrautstyr

Før 530d Touring mottar enda mer ros, skal det imidlertid nevnes at vårt testeksemplar hadde nærmest latterlig mye ekstrautstyr. Mens startprisen for en 530d med automatgir ligger på 730.000 kroner, hadde vårt testeksemplar en prislapp pålydende 1.030.920 kroner! Mye av ekstrautstyret er rene luksuselementer som elektrisk justerbare og luftkjølte skinnseter med massasjefunksjon, varme i baksetene, edeltre og navigasjon.

Påvirker kjøreopplevelsen

Men på utstyrslisten fant vi også aktiv styring (del av komfortpakke - 36.000 kr), Dynamic Drive (25.900 kr), 17-tommersfelger (10.700) og skinntrukket sportsratt (1.030). Dette utstyret, som til sammen koster nesten 75.000 kroner, påvirker i høyeste grad kjøreopplevelsen og må derfor være i mente når man leser dagens test.

Under 530d-panseret, som selvsagt åpnes av gassdempere, finner vi en særdeles flott dieselmotor. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.