TEST: BMW 530 iA

Det er ikke vanskelig å se at BMW 530 iA med sportspakke er noe spesielt. De som ikke teller eksosrør vil nemlig tro at bilen du kjører er en vaskeekte M5.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Så langt er kanskje BMW M5 bilverdenens non-plus ultra. Med 400 hester fra V8 motoren er den like kraftig som en Ferrari 360 Modena – og blant de aller råeste sedanene penger kan kjøpe.

Derfor er det slett ikke rart at det finnes mennesker som vil gi uttrykk for at de også eier en M5 – selv om bilen er en mer ordinær 5-serie.

Dyrt

På BMW språk kalles det å gi uttrykk for at du eier en M5, når du slett ikke gjør det, Sportspakke, og med en pris på 32.800 kroner vet BMW å ta seg betalt av de som egentlig hadde ønsket seg originalen. Men du må ha god kjennskap til BMW for å se forskjellen. Fronten er den samme – og det eneste som skiller bakfra er kopiens ene, tykke, rør mot M5 sine fire.

Senket

Det er likevel ikke blott det optiske som skiller en BMW med sportspakke fra en BMW uten. Førstnevnte er senket 1,5 centimeter har stivere fjærer og dempere samt stivere stabilisatorstag. I tillegg har du sportsratt og sportsseter.

Med en tre-liters rekkesekser og 231 hester under panseret, er det derfor lov å spørre seg om vår testbil er en fattigmanns M5.