TEST: BMW 525d stasjonsvogn

5-serien har imponert som sedan og med stasjonsvogn på programmet får alle som er fanget i fornuftsdiktaturet mange gode argumenter for å kjøpe 5-serie de også.


BMW har gått høyt ut med motoreffekter til 5-serien og det drøyer litt før de billigere modellene dukker opp. Sedanen finnes riktignok som 520, men vil du ha stasjonsvogn er det 525i eller 525d som er innstegsmodellene foreløpig. Prislappen på disse to modellene skiller bare med 2.000 kroner i 525i sin favør, og det burde ikke skremme noen vekk fra den råsterke dieselmotoren vi hadde i testbilen 525d. Stasjonsvognene 520i og 520d kommer antagelig ikke før henholdsvis mars 2005 og andre halvår 2005.

Større og bedre

I forhold til den utgående modellen har den nye stasjonsvogna vokst i alle retninger. Den har blitt 3,8 centimeter lengre, 2,3 centimeter høyere og 4,6 centimeter bredere. Den totale lengden på bilen er 4,84 meter. Plassen i bagasjerommet har også økt. Med bakseteryggen oppe hadde den gamle 410 liter, mens det nå har blitt 500 liter. Med bakseteryggen lagt ned har volumet steget fra 1.525 liter til 1.615 liter. Til tross for at den har blitt større og fått mye nytt under skallet, har ikke vekten økt. Vekten har faktisk falt med opptil 50 kilo avhengig av modell og utstyrsnivå. Dette er en trend til etterfølgelse.

Det var noe om det praktiske, men BMW legger vel så mye vekt på at dette skal bevege seg på en skikkelig måte. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.