TEST: BMW 520i A Touring

BMW 5-serie Touring er blant de største stasjonsvognene på markedet og er tilgjengelig med sju motoralternativer. Vi har denne gangen tatt for oss minste bensinalternativ.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sedan-utgaven av BMW 5-serie ble lansert allerede høsten 1995 og er dermed snart sju år gammel. Det er derfor ingen hemmelighet at BMW er i full gang med å utvikle etterfølgeren, som sannsynligvis vil bli vist for offentligheten allerede neste år. Stasjonsvognen, som på BMW-språket kalles Touring, er heller ingen ungdom. Denne ble satt i produksjon i 1997, og er dermed fem år gammel.

Løft i 2000

I likhet med sedanen fikk også stasjonsvognen en ansiktsløfting sommeren 2000, men denne var relativt forsiktig og begrenset seg stort sett til sirkelformede parkerings- og tåkelys.

Bred front

Bilens utseende er derfor i hovedsak det samme som da bilen ble lansert og noe av det mest typiske er bilens svært brede frontlykter. Et annet viktig kjennetegn er de to markerte panserprofilene, som løper på skrått fra A-stolpene til den todelte grillen. Disse profilene medvirker sammen med frontlyktene til at fronten oppleves som meget bred.

"Komplisert" hekk

Bakparten kjennetegnes ved todelte og asymmetriske baklykter, samt en knekk under bakruten. Støtfangeren er relativt "komplisert" og har blant annet en utsparring for bakluken. Nedre del av støtfangeren har en utovervendt knekk, noe som etter vårt syn medvirker til å gi bakparten et litt kantete og gammeldags preg. Når det er sagt, 5-serie Touring er etter vårt syn fortsatt en pen stasjonsvogn.

Men la oss forlate historie og design og i stedet starte opp den deilige rekkesekseren.