TEST: BMW 520d stasjonsvogn med automatgir

BMW 5-serie er en stor, eksklusiv stasjonsvogn med uvanlig sportslige kjøreegenskaper. Hvordan fungerer den med en beskjeden dieselmotor og automatgirkasse?

Vis mer


BMW 5-serie er tilgjengelig med en rekke friske bensin- og dieselmotorer, deriblant den fantastiske 535d-motoren som yter utrolige 272 hestekrefter og 560 Nm. Problemet med både denne og de fleste andre motoralternativene er imidlertid at de utløser svært høye avgifter, noe som i sin tur fører til at de blir uoppnåelige for de fleste av oss.

Under en halv million

Men i september 2004 introduserte BMW omsider 520d, som har en moderat, firesylindret dieselmotor foran torpedoveggen. Sedan-utgaven fikk en prislapp pålydende 458.000 kroner og havnet dermed godt under 500.000-streken. Også stasjonsvogn-prisen holdt seg under streken, om enn med mindre margin. 520d koster 494.000 kroner.

Sekstrinns automatkasse

Vis mer


I første omgang var 520d kun tilgjengelig med en sekstrinns manuell girkasse. Dette i motsetning til alle de andre motorvariantene, som selvsagt kunne leveres med automatkasse. I desember i fjor kom imidlertid 520dA, som i likhet med sine storesøsken er utrustet med en fullverdig sekstrinns automatgirkasse. Sistnevnte koster imidlertid 21.000 kroner, noe som betyr at prislappen overstiger halvmillionen.

Er 520d sterk nok til å håndtere en automatgirkasse? Og hvordan er girkassen? Les mer om motor og girkasse her.