TEST: BMW 5-serie på alle fire

BMW 5-serie har fått en midtlivsoppdatering. Vi har testet 525xdA Touring med diesel, firehjulsdrift og automatgir og stiller oss spørsmålet: Hva skal man egentlig med SUV?

«I stedet for å bruke en 2,5-liter slik navnet indikerer og man tidligere gjorde, har både 525i og 525d fått 3,0-liters motorer...»


Det er like greit å innrømme det med en gang: BMW 5-serie har vært en av våre favoritter her på redaksjonen siden den kom i 2003. Vi har kjørt den med både stor, kjempestor og relativt liten motor, firehjulsdrift, bakhjulsdrift og tre forskjellige typer girkasser. Stort sett alle versjoner har imponert kraftig.

Ansiktsløftning

Det er kombinasjonen av kjøreglede og sportslige egenskaper og komfort og kvalitetsfølelse som gjør denne bilen til et av de definitive høydepunktene i premiumsegmentet for litt større biler. Etter om lag fire år på markedet fikk den tidligere i år en forsiktig ansiktsløftning. Er den fortsatt like imponerende?

Bedre iDrive

Vis mer


De kosmetiske endringene er svært små og vedrører hovedsakelig lykter, grill og nedre del av fronten. Heller ikke innvendig har man gjort noe drastisk, men informasjonssentralen iDrive er oppgradert for større grad av brukervennlighet gjennom at blant annet flere funksjoner er tilgjengelig via tradisjonelle knapper i midtkonsollen, uten at vi opplevde dét som noen revolusjon.

Raskere og gjerrigere

Rent teknisk har man gått grundigere til verks. De fleste motorene er nye eller omarbeidede og forbruket er gjennomgående redusert. Samtidig er ytelsene forbedret og vår testbil er et godt eksempel på det. Med firehjulsdrift og 20 ekstra hestekrefter, bruker den 0,1 liter mindre per mil enn den gjorde uten firehjulsdrift før faceliften. I tillegg er den raskere.

Efficient Dynamics

Vis mer


Hemmeligheten ligger i en rekke drivstoffbesparende tiltak som BMW kaller Efficient Dynamics. Dette innebærer blant annet regenerering av bremseenergi, elektrifisering av en rekke komponenter og optimalisering av drivlinjen.

Større motor – og firehjulsdrift

Motoren i vår testbil har også blitt helt ny. I stedet for å bruke en 2,5-liter slik navnet indikerer og man tidligere gjorde, har både 525i og 525d fått 3,0-liters motorer, stikk i strid med downsizingstrenden vi ser ellers i bilbransjen. Nytt er det også at denne dieselmotoren kan leveres med firehjulsdrift.

Også girkassen er ny og lar seg nå betjene med en ny type girspak som arbeider helt uten mekanisk forbindelse.

Men nok teori, hvordan fungerer denne teknikkspekkede vogna i praksis?