TEST: BMW 5-serie - billigste utgave med automat

BMW 520d LE er innstegsversjonen til BMWs storbilverden og dukket opp i Belgia på grunn av avgiftssystemet der i landet. Til Norge kommer denne Limited Edition som passer like godt til det norske som til det belgiske avgiftssystemet. 150 hk istedet for 163 hk - er det verdt å ofre de 16 hestekreftene for å få bilen 22.000 kroner billigere?

Vis mer


Dette blir en av årets korteste test-artikler, ganske enkelt fordi vi har testet BMW 5 serie flere ganger tidligere, også i versjoner svært nær denne.

Stor BMW til 436.000 kr

Vi vil derfor henvise for detaljstoff til de tidligere testene (se lenker i konklusjonskapitelet) og konsentrere oss her om det som er spesielt med denne rimelige versjonen av 520d. Vi sier rimelig fordi 436.000 kroner utropspris for en sedan i premiumklassen som er så velkjørende, rommelig og motorsterk (vi sier ikke velutstyrt), virker svært tillokkende.

Prisen stiger fort

Vis mer


Vi skylder allerede i utgangspunktet å gjøre oppmerksom på at en hyggelig innstegspris ikke nødvendigvis betyr at man kjører avsted med en rimelig bil ved avsluttet handel - spesielt ikke når det dreier seg om BMW. Den nevnte prisen forutsetter at man klarer seg med en sedan - stasjonsvogn-utgaven Touring koster 36.000 kroner mer. Man nøyer seg også med manuell girkasse - automaten kommer på 21.000 kroner i tillegg. Testbilen hadde automatgir og koster fra 457.000 kroner. Hvor konkurransedyktig den er til den prisen kommer vi tilbake til i konklusjonskapitelet

Spesiell testbil

Vis mer


Poenget med denne testen er å undersøke hvor interessant kjøp den rimeligste 5-serien er, og vi ser dermed bort fra stylingen på vårt test-eksemplar, som utvilsomt ser noe tøffere ut på bildene enn et standard-eksemplar ville gjort. Testbilen hadde nemlig M-sportspakke, ekstra hekkspoiler og rått dimensjonerte hjul på spesielle lettmetallfelger. Kombinasjonen rimelig motorisering og påkostet ytre og understell passer forsåvidt godt til norske forhold - en M5 er ubrukelig her i landet, men ser tøff ut - her har man det brukbare og det tøffe til et mer oppnåelig budsjett...

Men tilbake til hovedtema: Motor og kjøreegenskaper

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder