TEST: BMW 335iA Cabriolet

Både sedan-, stasjonsvogn- og kupé-versjonene har fått svært gode skussmål her på DinSide Motor. Er kabriolet-versjonen av 3-serie like vellykket?

Svaret på dette spørsmålet skal du selvsagt få. Først tar vi imidlertid en liten titt på hvilke valgmuligheter den potensielle 3-serie Cabriolet-kunden står overfor.

Fem motorer, kun bakhjulsdrift

Kabriolet-utgaven av 3-serie er i første omgang tilgjengelig med fem motoralternativer. Fire av disse er bensinmotorer: 320i, 325i, 330i og 335i. Det femte alternativet er en kraftig dieselmotor; 330d.

Det er ikke mange år siden kabrioleter var antonymt med dieselmotorer. Men diesel-revolusjonen ble etter hvert utstoppelig og de fleste europeiske bilprodusenter velger i dag å tilby sine kabriolet-kunder et dieselalternativ.

Vis mer
Vis mer


Forøvrig vil du kunne velge mellom manuell og selvsjaltende girkasse uansett hvilket motoralternativ du skulle lande på.

I motsetning til 3-serie Coupé, som er tilgjengelig med firehjulsdrift i kombinasjon med tre av motoralternativene (325xi, 330xi, 330xd), leveres 3-serie Cabriolet kun med drift på bakhjulene - i hvert fall foreløpig.

Fra 485.000 kroner

Hva koster så bilen? Jo, som en grunnregel kan vi si at 3-serie Cabriolet koster rundt 100.000 kroner mer enn en Coupé med tilsvarende drivlinje. Det betyr at innstegsmodellen - 320i Cabriolet - koster 485.000 kroner. Da snakker vi som vanlig om pris før frakt- og leveringsomkostninger, metallic lakk, vinterdekk og eventuelt ekstrautstyr.

Dagens testkandidat, 335iA Cabriolet, den foreløpig dyreste versjonen, koster ganske nøyaktig dobbelt så mye; 965.000 kroner. Drøye halvparten av denne summen havner imidlertid i statskassen. I Sverige koster samme bil 483.000 kroner.

Svært lik kupeen

Det som kanskje er aller mest interessant ved denne bilen, er at BMW har valgt å gi den et ståltak. Dette er første gang BMW har laget en kupékabriolet - både Z4, 6-serie og utgående 3-serie Cabriolet har takkonstruksjoner trukket i stoff. Grunnet ståltaket er en lukket utgave av 3-serie Cabriolet svært lik sin kupé-slektning.

Hvis man får mulighet til å iaktta bilen i fred og ro vil man imidlertid legge merke til at kabriolet-utgaven har tre karosseriskjøter i taklinjen og at den mangler B-stolpe. Kjennere vil også kunne avsløre kabriolet-utgaven på bremselyset i koffertlokket og fraværet av haifinne-antenne på taket. Men bortsett fra disse elementene er kabriolet- og kupé-utgavene designmessig nærmest identiske.

Mange fellesnevnere

Vis mer


I november i fjor publiserte vi en grundig test av av 335i Coupé, som altså har samme motor som dagens testkandidat. Mye av de vi skrev i den testen er også gyldig for dagens testkandidat. Vi kommer derfor i dagens test til å konsentrere oss egenskapene som gir kabriolet-utgaven en egen identitet. Hvis du vurderer å satse på BMWs nye toppløse fireseter, anbefaler vi derfor at du også leser kupé-testen.

Er kabriolet-utgaven like rask som kupeen? Og er kjøreegenskapene like dynamiske? Svarene får du her.

[Ugjyldig objekt (debatt)]