TEST: BMW 335i Coupé

Nye 3-serie Coupé er det hittil tydeligste signalet på at BMW er i ferd med å vende tilbake til sine design-røtter. Vi har testet den nye lekkerbiskenen med en fantastisk motor under panseret.

335i kupé over, 330i sedan under Vis mer
Vis mer


Våren 2005 kom sedan-utgaven av nye 3-serie, etterfulgt av stasjonsvognen på høstparten samme år. Nå er tredje karosserivariant, 3-serie Coupé, på plass.

Mange unike designelementer

Du skal være mer enn gjennomsnittlig bilinteressert for å slå fast at det er en 3-serie Coupé og ikke en 3-serie sedan du har i bakspeilet. Men ved nærmere ettersyn viser det seg faktisk at 3-serie Coupé kan skilte med en rekke modell-spesifikke detaljer. Blant annet har kupeen fått egne frontlykter. Disse har til forskjell fra sedan-lyktene en rettskåren linje i overkant og mer avrundede innerhjørner. Også den todelte grillen er særpreget. Blant annet er det laget utsparringer i panseret for å gi plass til de to "nyrenes" øvre del. På sedanen (og stasjonvognen) er øvre del av grillen tegnet på selve panseret.

Smil og vertikale profiler

335i kupé over, 330i sedan under Vis mer
Vis mer


Også innrammingen av grill og skiltplate er særpreget. Denne gangen har nemlig BMW valgt høyrelieff, noe som betyr at midtre del av fronten "vokser ut" av bilen. Dette i motsetning til sedanen, der skiltplaten ligger i lavrelieff.

Samtidig har de nedre luftinntakene har fått egen design. Blant annet ender de to ytre inntakene opp i et smil, i motsetning til sedan og stasjonsvogn som har "sur munn". Fordi tåkelyktene for alle modellvarianters vedkommende er plassert ytterst i "munnvikene", fremstår tåkelyktene som mer fremtredende for kupeens vedkommende. I tillegg har kupeen fått profiler som løper vertikalt fra munnvikene til ytre del av frontlyktene.

"Avbanglifisering"

Selv om de enkelte designelementene opplagt er subtile, skaper de en helhet som gir 3-serie Coupé en egen identitet. Fronten fremstår i hvert fall i våre øyne som lavere, mer grasiøs, mer dynamisk og mer katteaktig enn sedanens. Dermed trekker bilen tankene mot tiden før Chris Bangle inntok BMWs designavdeling.

Langstrakte baklykter

335i kupé over, 330i sedan under Vis mer
Vis mer


Når BMWs designere gikk løs på bilens bakpart var det imidlertid slutt på forsiktige og subtile endringer. Kupeen har nemlig fått et sett baklykter som ikke har noe som helst med sedan-lyktene å gjøre. Borte er de skrå linjene og den høye konfigurasjonen - inn kommer lykter av den liggende og langstrakte typen.

Disse sørger ikke bare for at 3-serie Coupé får en helt egen identitet, de sørger også for å trekke bilen ned mot bakken i designmessig forstand. Dermed medvirker de til at kupé-utgaven fremstår som mye lavere ut enn sedanen, selv om den rent faktisk bare har sunket med 2,6 centimeter (335iog 335d er ytterligere 2,0 centimeter lavere enn de andre kupé-utgavene).

Strekker seg i lengden

Illusjonen av at 3-serie Coupé er langt lavere enn sedanen har selvsagt også sammenheng med det faktum at kupeen kun har to dører, noe som medvirker til at den visuelt strekker seg i lengden. Ifølge BMW er kupeen i tillegg seks centimeter lengre enn sedanen (458 mot 452 centimeter). Disse centimetrene har sannsynligvis sammenheng med et forlenget støtfangerutspring for kupeens vedkommende.

Fem motoralternativer

335i kupé over, 330i sedan under Vis mer
Vis mer


Mens 3-serie sedan og stasjonsvogn er tilgjengelig med hele 12 motoralternativer, vil kupeen i første omgang bare være tilgjengelig med fem. Samtlige er rekkeseksere, samtlige leverer mer enn 200 hestekrefter og alle utenom én (325i) har 3,0 liter slagvolum.

Minste dieselmotor blir 330d (231 hk) etterfulgt av den oppsiktsvekkende biturbomotoren 335d (286 hk). På bensinsiden starter det med 325i (218 hk), etterfulgt av 330i (272 hk). Toppmotoren, som vi har hatt gleden av å teste denne gangen, har fått navnet 335i og produserer hele 306 hestekrefter.

Valgfri girkasse

Med unntak av 335d, som kun leveres med automatgirkasse, kan det velges mellom manuell og automatisk girkasse. 325i, 330i og 330d kan leveres med firehjulsdrift (xDrive), mens de to heftigste utgavene foreløpig må klare seg med drift på bakhjulene.

Vi har testet xDrive i flere BMW-modeller og har konkludert med at denne teknologien fungerer svært godt. Likevel - vi savnet aldri firehjulsdrift i den perioden vi disponerte 335i Coupé. Tvert i mot.