TEST: BMW 335dA Coupé

BMW 335d er en imponerende og forførende bil.

«Bilen er så godt balansert at vi en stund faktisk begynte å fundere over om man kunne ha "parkert" den på toppen av Tryvannstårnet uten at den falt ned.»


Hvis du er blant dem som drømmer om en 335d, må du være forberedt på at du ikke slipper billig unna. Bilen koster i utgangspunktet 781.000 kroner, men før essensielt utstyr og kjennemerker er på plass, må du belage deg på å punge ut med minst 850.000. Vårt testeksemplar var for eksempel satt opp med ekstrautstyr for rundt 250.000 kroner og ender dermed opp på godt over en million kroner.

Sjekk hva bilen din er verdt

Upraktisk

Vis mer
«3-serie Coupé er nemlig en av verdens best balanserte biler, noe som gir føreren en herlig opplevelse av kontroll og kjøreglede.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer
«Fra stillestående tar det ikke mer enn en to-tre tidels sekunder fra føreren tråkker gasspedalen i bunn til bilen kvitterer med full akselerasjon.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer
«Fra stillestående tar det ikke mer enn en to-tre tidels sekunder fra føreren tråkker gasspedalen i bunn til bilen kvitterer med full akselerasjon.»
Vis mer









Vis mer
Vis mer
Vis mer


BMW 3-serie Coupé er heller ingen praktisk bil. Fraværet av bakdører betyr at det blir lite fristende både for eieren og vedkommendes venner å ta baksetene i bruk. Og den relativt lave sittestillingen resulterer i at inn- og utstigning fra forsetene blir mer anstrengende enn i "normale" biler. Bakhjulsdrift, kombinert med elendig bakkeklaring - i hvert fall med M-pakke (10,5 cm) sørger i tillegg for at bilen er i stand til å sette seg fast på flatmark vinterstid.

Kjørebil

Men - og det er et stort men; BMW 3-serie Coupé er selvsagt ikke laget for dem som eier de vanskeligst tilgjengelige vinterhyttene. Disse kan jo velge X3 eller X5. Den er heller ikke laget for barnefamilier eller mennesker som har problemer med å bøye seg. Nei, 3-serie Coupé er laget for personer som er glade i å kjøre bil. Og denne rollen spiller den med glans.

Ser ut etter noe spesielt? Her er alle biltester til DinSide

Kontroll og kjøreglede

Vi har tidligere testet godbiter som 330xiA og 335iA Coupé. Vi visste dermed at vi hadde mye å se frem til da vi hentet 335dA. 3-serie Coupé er nemlig en av verdens best balanserte biler, noe som gir føreren en herlig opplevelse av kontroll og kjøreglede. Det vi dermed var mest spent på, var hvordan den helt spesielle kraftkilden passer inn i bilen - og hvordan automatgirkassen takler den. 335dA er nemlig - i motsetning til de syv andre motoriseringene - kun tilgjengelig med automatgirkasse.

Sekvensiell biturbo

La oss starte med motoren først. Her snakker vi nemlig om en 3,0-liters rekkesekser med to turboladere. Det spesielle med disse - utover det faktum at de er to stykker - er at de er av ulik størrelse og at de dermed arbeider sekvensielt. Det betyr at den minste turboen gjør jobben ved lave turtall, mens den store overtar mer og mer etter som stempelhastigheten og luftmengdebehovet per tidsenhet øker.

96 hester per liter

Det aller mest oppsiktsvekkende ved denne rekkesekseren, er imidlertid hvor mye kraft BMW har klart å hente ut. 35d-motoren avleverer nemlig hele 580 Nm fra 1.750 til 2.250 omdreininger. Og fordi BMW har tatt seg råd til å lage en dieselmotor som tåler relativt høyt turtall, har de klart å hente ut 286 hestekrefter. Disse er på plass ved 4.400 o/min, noe som er høyt i dieselsammenheng. 286 hestekrefter fra 2.993 kubikkcentimeter betyr at vi snakker om 96 hestekrefter per liter slagvolum. Dette er heftige tall - ikke minst i dieselsammenheng.

Avantgarde girkasse

335 er den eneste av 3-serie Coupé-variantene som ikke leveres med manuell girkasse. I stedet er 335d-motoren koblet sammen med en imponerende sekstrinns automatgirkasse. Blant annet sjalter girkassen både kvikt og mykt og om ønskelig kan man gire "manuelt" via utmerkede sjalteredskaper (ekstrautstyr) montert på rattet.

Hovedårsaken til at vi forelsket oss i denne girkassen, er imidlertid at den i så imponerende grad takler motorens voldsomme dreiemoment. Fra stillestående tar det ikke mer enn en to-tre tidels sekunder fra føreren tråkker gasspedalen i bunn til bilen kvitterer med full akselerasjon.

Dette er et nærmest unikt fenomen. Vi har i gjentatte tester beklaget oss over hvordan momentomformerne i heftig motoriserte dieselbiler bruker frustrerende lang tid før de tør å slippe alle kreftene inn i girkassen og videre ut på drivhjulene. Med 335dA beviser BMW det er mulig å løse denne problematikken, noe som betyr at alle de andre bilprodusentene bør legge seg i selen om de ikke skal stilles i forlegenhet.

6,2 sekunder

Den flotte frasparket fra stillestående er blant årsakene til at BMW kan oppgi en 0 til 100-tid på bare 6,2 sekunder. Dette er oppsiktsvekkende tall for en dieselbil med automatgirkasse, ikke minst fordi de to første girene tar slutt ved henholdsvis 45 og 80 kilometer i timen. Det betyr at girkassen må gjennomføre to skift på veien mot 100. Dette i motsetning til 335iA, som slipper unna med ett (5,7 sek).

Blant verdens raskeste

Ja, 335d er faktisk blant verdens raskeste dieselbiler til 100. En av de svært, svært få dieselbilene som kan tukte 335d er Audi A5 3.0 TDI quattro. Denne, som kun er tilgjengelig med manuell girkasse, skal ifølge Audi klare 0 til 100 på 5,9 sekunder. Med tanke på at bilen "bare" kan skilte med 240 hestekrefter og veier 1.610 kilo - 40 kilo mer enn 335d - er vi imidlertid skeptiske til tallene Audi her oppgir.

De siste videoene på DinSide Motor

Herlig skyv

En turboladet dieselmotor vil aldri levere like umiddelbar gassrespons som en selvpustende bensinmotor. Derfor vil nok mange med oss oppleve bensinbilen 330i Coupé som en enda mer inspirerende bil. Også 335i leverer kvikkere respons enn 335d, selv om også 335i er en biturbomotor.

Når det er sagt, så er det ikke mange dieselbiler med automatgir som kan måle seg med 335d verken når vi snakker gassrespons, akselerasjon fra stillestående eller skyv i høye hastigheter. 335d formelig kaster seg gjennom de to første girene og før man vet ordet av det er også tredjegiret tømt. Forbikjøringer av vogntog er frokost for denne bilen, som nok egentlig vil trives langt bedre med tyske kjennetegn enn med norske.

Flott lydbilde

Er du blant dem som forbinder dieselmotorer med bråkete lastebiler og naboer med knatrete dieselfirere? Da vil du få deg en aha-opplevelse hvis du prøvekjører denne bilen. Ved lave turtall er motoren nemlig usedvanlig kultivert og stillegående. Og ved høyere turtall produseres et uvanlig vakkert og hissig lydbilde til diesel å være. Prikken over i'en er at det høres ut som om motoren er klar for mye mer turtall når girkassen sjalter ved rundt 4.600 o/min. I våre ører er 335d-lydbildet minst like inspirerende som det vi kjenner fra gjennomsnittlige bensin-V6ere.

Lavt forbruk

Også drivstoff-forbruket må vies et par setninger. 335dA klarer seg nemlig med bare 0,67 liter per mil ved blandet kjøring, noe som kun gir 177 gram CO2 per kilometer. Med tanke på at vi her snakker om seks sylindre, 286 hestekrefter og automatgir, er dette oppsiktsvekkende lave tall. For å sette dem i perspektiv, kan det nevnes at en Opel Astra 1.9 CDTi med 120 hestekrefter og automatgir bruker 0,71 liter per mil og slipper ut 189 gram CO2.

Balanse

Det vi først og fremst kommer til å huske etter en uke med 335d, er den oppsiktsvekkende flotte vektfordelingen. Bilen er så godt balansert at vi en stund faktisk begynte å fundere over om man kunne ha "parkert" den på toppen av Tryvannstårnet uten at den falt ned. Den herlige balansen resulterer i at bilen blir svært enkel å forutsi og å håndtere også ved leken kjøring, noe som i sin tur resulterer i klasseledende kjøreglede. Fordi vi i løpet av testperioden opplevde både voldsomme snøfall og forferdelig glatte veier, fikk vi i tillegg mange og imponerende demonstrasjoner på hvor godt BMWs antiskrens-teknologi fungerer, spesielt når den støttes av Active Steering (ekstrautstyr).

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

God benplass

Fordi vi har testet 3-serie Coupé flere ganger tidligere, så hopper vi med harelabb over plass og komfort-temaene. Vi understreker imidlertid at BMW, til tross for bilens sportslige egenskaper, samtidig har klart å fremelske et meget høyt komfortnivå. Vi må også denne gangen nevne at BMW har klart å gi bilen overraskende god benplass i baksetene. Takhøyden blir kun et problem for personer over 180 centimeter. Bagasjerommet er relativt stort og kan raskt utvides ved å felle ned seteryggene.

Er BMW 335dA Coupé et godt kjøp? Les vår konklusjon her.