TEST: BMW 330xi Coupé

Sist gang testet vi den heftigste utgaven - 335i Coupé. Denne gangen har vi tatt for oss den foreløpig heftigste firehjulsdrevne versjonen, 330xi Coupé.

Vi hadde mye pent å si om BMW 335i Coupé da vi testet denne i november i fjor. 335i Coupé kan skilte med en 3,0-liters direkteinnsprøytet rekkesekser med variable ventiltider (Double Vanos) og to turboer (Twin Turbo). BMW har hentet ut 306 hestekrefter - 102 hestekrefter per liter slagvolum - og 400 Nm fra utrolige 1.300 til 5.000 omdreininger. Og bilen klarer 0 til 100 på bare 5,7 sekunder - med automatgir.

Mindre karakter og personlighet

Vi lot oss imponere over denne bilen, som også kan lokke med herlige, balanserte kjøreegenskaper og overraskende god plass. På ett område klarte den imidlertid ikke helt å innfri våre forventninger. 335i-motoren har nemlig ikke den samme karakteren og personligheten som andre BMW-rekkeseksere. De andre bensin-rekkesekserne, og i særdeleshet 330i-motoren, kjennetegnes ved en rekke lydmessige og effektmessige stadier på sin veg mot rødmerkingen. Overgang fra ett stadium til det neste medfører endring i lydbilde og motorkarakteristikk - og man kjenner at motoren lever.

Turboene ødelegger

Vis mer
Vis mer


Sammenlignet med denne opplevelsen virker 335i-motoren litt for sivilisert, ensformig og fargeløs. Hvorfor? Jo, blant annet fordi den tvangsfores, noe er hovedforklaringen bak den nevnte og usedvanlig flate dreiemomentkurven. Turboladingen er også bakgrunnen for at 335i-motoren produserer maksimal effekt allerede ved 5.800 omdreininger. Dette i motsetning til 330i-motoren, som først yter maksimalt ved 6.650 omdreininger. Og mens 330i-motoren har variable ventilløft (Valvetronic), noe som bidrar til opplevde taktskifter, må 335i-motoren klare seg uten denne teknologien.

Lillebror å foretrekke?

Så selv om 335i Coupé opplagt er både raskere og mer effektiv enn 330i Coupé, endte vi opp med å filosofere over om ikke 330i Coupé ville vært en enda større opplevelse.

Nå har vi altså testet 330i Coupé - og kan dermed besvare vårt eget spørsmål. I tillegg har vi funnet ut hvordan 3-serie Coupé oppfører seg med drift på alle fire hjul, noe vi snart skal videreformidle.

Tre nye motorer

Men før vi kaster oss ut på landeveien, bruker vi noen setninger på en liten oppdatering når det gjelder motorutvalg. Da vi publiserte 335i-testen i november i fjor, var 3-serie Coupé kun tilgjengelig med rekkeseksere; 325i, 330i, 335i, 330d og 335d. I disse dager introduseres imidlertid to nye, firesylindrede og rimeligere motoralternativer. Innstegsversjonen på bensinsiden blir nå 320i Coupé (170 hk/210 Nm), mens rimeligste dieselvariant blir 320d (177 hk/350 Nm). I tillegg introduseres 325d Coupé, som til tross for navnet er utstyrt med en 3,0-liters rekkediesel (197 hk/400 Nm). Prisene er foreløpig ikke klare og vi kommer tilbake med en egen artikkel så snart disse offentliggjøres.

Men i dag er det altså BMW 330xiA Coupé det skal dreie seg om. Les mer om både motor og kjøreegenskaper her .