TEST: BMW 325iA Touring

Den er ikke like stor som en Passat. Den er heller ikke spesielt billig. Men når det kommer til kjøreglede og effektivitet har den ingen rivaler. Vi lot oss imponere over BMW 325iA Touring.


Det er ikke lenge siden vi brakte nyheten om at nye BMW 3-serie nå har blitt tilgjengelig med en 1,6-liters motor, noe som gjør BMWs nye kompakt-sedan mer oppnåelig for hvermannsen. Det er imidlertid usikkert om BMW også vil starte produksjon av en 316i Touring. Det betyr at stasjonsvognutgaven inntil videre kun er tilgjengelig med tre bensinmotorvarianter; 320i, 325i og 330i.

330iA Touring: 694.000 kr

Vi har tidligere testet både 320i og 330i, hvorav sistnevnte mottok en hel masse skryt. Under 330i-panseret finner vi nemlig en herlig 3,0-liters rekkesekser som yter 258 hestekrefter og som sørger for at 3-serie blir en usedvanlig rask bil. Problemet med BMW 330i er selvsagt prisen. Stasjonsvognutgaven med automatgir koster nemlig 694.000 kroner og vil passere 700.000 kroner med god margin så snart metallic lakk og leveringsomkostninger legges til.

320i Touring: 375.000 kr


320i Touring er selvsagt langt rimeligere og starter på 375.000 kroner. Problemet med 320i, foruten svakt utstyrsnivå og dårlige garantier, er den triste motoren. Riktignok er motoren både moderne, effektiv og gjerrig. Baksiden av medaljen er at den er kjedelig. I motsetning til 320i-motoren i forrige generasjon 3-serie, som var en nydelig 2,2-liters rekkesekser, er den nye motoren en firer. Det betyr mindre effekt og et kjedeligere lydbilde. I tillegg har motoren et monotont oppsett, i den forstand at effekt-uttaket slavisk følger turtellernålen.

2,2-literen ute for godt


Det ideelle ville etter vårt syn vært at BMW hadde videreført den gode, gamle 2,2-literen. Med denne motoren under panseret ville nye 3-serie blitt både rask og velklingende, samtidig som bilen ville sluppet relativt greit gjennom det norske avgiftssystemet. Det hjelper imidlertid ikke hva vi mener - etter at også Z4 mistet dette motoralternativet har 2,2-literen nå blitt historie.

Rå kraftkilde

Men det finnes altså en mellomting mellom 320i og 330i: 325i. Denne bilen er riktignok mye dyrere enn 3-serie ville vært med en 2,2-liter. Men det skulle også bare mangle. 325i-motoren er nemlig blant de absolutt råeste, selvpustende 2,5-liters kraftkildene man finner i en produksjonsbil, noe vi straks skal komme tilbake til.

325iA Touring: 547.000 kr


Men spesielt billig blir den dessverre ikke. Prisen starter nemlig på 505.000 kroner. Og hvis vi oppgraderer til automatgir (21.000 kr) og stasjonsvogn (21.000 kr) ender vi opp på 547.000 kroner. Det svake utstyrsnivået sørger i tillegg for at man raskt passerer 600.000-kroners-streken før bilen er på veien.

Opplagt 330-alternativ

Likevel, sammenlignet med BMW 330i er det altså nesten 150.000 kroner å spare. Og etter å ha stiftet bekjentskap med 325iA Touring, må det understrekes at ingen burde kjøpe 330i før de har prøvekjørt lillebror. Lillebror står nemlig i høyeste grad på egne ben. Les mer om BMW 325iA Touring her.