TEST: BMW 320i

Som våre faste lesere allerede vil vite, kan nye BMW 3-serie skilte med nydelige kjøreegenskaper. Og inngangsmodellen 320i er intet unntak. Dermed fremstår prisen - 353.000 kroner - som svært fristende. For godt til å være sant?


Den utgående 320i koster 410.000 kroner. Hvordan kan det da ha seg at nye 320i, som ikke bare er en bedre, men også en betydelig større bil, er 57.000 kroner billigere? Har BMW meldt seg inn i Blåkors?

Kun fire sylindre

Nei, selvsagt ikke. Det er nemlig mange og viktige ulikheter mellom de to generasjonene. For det første kan ikke fremtidige 320i-eiere glede seg over en 2,2-liters rekkesekser som yter 170 hestekrefter, slik eiere av den utgående versjonen kan. I stedet må de nøye seg med en 2,0-liters firer som yter 150 hestekrefter. Denne motoren skal vi bli bedre kjent med i neste kapittel.

En annen viktig forskjell er utstyrsnivået. Utgående 320i var nemlig en godt utstyrt bil - noe nye 320i ikke er. Det latterlige utstyrsnivået vil bli kommentert i denne testens siste kapittel.

Prislapp som lyver


Er dermed nye BMW 320i en uinteressant bil? Nei, overhodet ikke. Man må bare være klar over at bilen ikke er så rimelig som BMW vil ha oss til å tro.

Men hvis man er villig til å betale rundt 380.000 kroner, for det er nemlig prisen man i praksis må betale for en akseptabelt utstyrt 320i, er dette absolutt en bil som bør vurderes hvis en liten premium-sedan er målet.

Lengre og bredere


For nye 3-serie er kraftig forbedret på alle områder sammenlignet med sin forgjenger. Blant annet har bilen vokst med fem centimeter i lengderetningen og hele syv centimeter i bredden, noe som har resultert i en større kupé. Arvtakeren leverer også høyere komfort og kvalitetsfølelse. Men det aller viktigste argumentet for nye 3-serie er kjøreegenskapene, der BMW setter en ny standard for hva som kan forventes av familie-sedan i denne prisklassen. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.