TEST: BMW 316i - budsjettutgaven

En prislapp rett under 300.000 kroner gir BMW et alternativ i budsjettklassen.

Vis mer
Vis mer


Budsjettklassen er viktig i Norge der Audi A4 har fått leve litt i fred med sin billigvariant med 102 hestekrefter. Og målt mot Audien er BMW 316i et sprekere valg med raskere akselerasjon og bedre driv i fart.

1,6-liter

Selv en moderne 1,6-liter med 115 hestekrefter oppleves i utgangspunktet som litt tynt i en bil som har i seg kjøreegenskaper som BMWs 3-serie. Men, 100 km/t inn i en litt trang sving er like mange kilometer for fort om det er 115 eller 258 hestekrefter under panseret, og selv om dekkdimensjonene gjerne følger effekt er det uansett deilig å møte utfordringene med en bil som har de gode kjøreegenskapene i seg.

Budsjett med modifikasjoner

300.000 kroner er mye penger uansett, og selv om motoriseringen er moderat er ikke 316i en billigbil. Og spesielt med BMW er det viktig å se hvor prisen ender med nødvendig utstyr på plass. To gunstige ekstrautstyrspakker på til sammen 30.000 kroner gjør i dette tilfellet bilen relativt komplett.

Materialvalg, finish og komponentkvalitet er trinnet over vanlige mellomklassebiler, og selv de som ikke legger spesielt vekt på kjøreegenskaper får noe ekstra ved å velge denne bilen.

Spesialmodell

Vis mer


BMW 316i vil ikke bli en vanlig bruktimportbil fra Tyskland, den er nemlig spesiallaget for avgiftssystemene i Hellas, Portugal og Norge. Resten av Europa vil ha 318i som inngangsmodell, og det er kun hvis bilen selger godt at den vil fortsette som et billig alternativ i Norge. Forrige utgave av 316i solgte svært godt i Norge, men den hadde god drahjelp i å bli levert også som stasjonsvogn. Det er foreløpig usikkert om dagens 316i vil dukke opp i nordmenns favorittfasong.

I denne testen skal vi konsentrere oss om den avgiftsgunstige motoren, og mer om 1,6-literen og kjøreegenskapene finner du her.