<B>FLERBRUKERE MED FIREHJULSTREKK: </B>BMW løfter flerbruksklassen til et nytt nivå. Men Mercedes følger hakk i hæl.  Foto: RUNE NESHEIM / AUTOFIL
FLERBRUKERE MED FIREHJULSTREKK: BMW løfter flerbruksklassen til et nytt nivå. Men Mercedes følger hakk i hæl. Foto: RUNE NESHEIM / AUTOFILVis mer

Test: BMW 220d xDrive Active Tourer mot Mercedes-Benz B220 4Matic

Med fleksible muligheter og firehjulstrekk, passer disse bilene som hånd i hanske for norske bilkjøpere. Men hvilken er best?

I dag kjøper mer enn hver tredje nybilkunde en firehjulsdreven bil. Utvalget er større enn noensinne, og bilkjøpere kan velge firehjulstrekk i omtrent enhver bilklasse.

Ikke mindre enn 1138 ulike bilmodeller (inkluderer ulike sammensetninger i forhold til motor, karosseri osv.) står oppført i listen til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Trekk på alle fire er blitt billigere, lettere og mer effektivt. Og nå kommer det for fullt i flerbruksbilene også.

Norges ti billigste firehjulstrekkere

FLERBRUKSDESIGN: Du er aldri i tvil om at dette er en BMW. Likevel er det heller delte meninger om hvor bra designet på 2-serie Active Tourer faktisk er. Foto: RUNE NESHEIM / AUTOFIL Vis mer


BMWs første flerbruksbil

2-serie Active Tourer er BMWs første høyreiste flerbruksbil. Senere i år kommer Gran Tourer som er en forlenget utgave med sju seter.

Selv om Active Tourer er ørlite kortere enn sine konkurrenter, er bagasjerommet raust nok med sine 468 liter, som blir til 1510 liter når baksetet legges ned. Bakseteryggen kan justeres, likevel føles det som du sitter litt vel rett i ryggen.

Bak rattet vil enhver BMW-eier kjenne seg igjen. Dashbordet og midtkonsoll er som hentet fra en av de større modellene. Tverrstilt motor gir selvsagt bedre plassforhold, men det kunne vært flere og større oppbevaringsrom.

INNERTIER: BMW byr på lekker og solid følelse. Dette står ikke tilbake for noen av storebrødrene. Foto: RUNE NESHEIM / AUTOFIL Vis mer


LES OGSÅ: Her er brukte flerbruksbiler du kan stole på

Premium interiør

xDRIVE: BMW skal ha hele 35.400 kroner ekstra for firehjulstrekk på 220d med automat. Foto: RUNE NESHEIM / AUTOFIL Vis mer


BMW setter på mange måter ny standard i klassen med design og materialbruk. Dette interiøret kunne vært hentet rett fra 5-serie. Skjermen er stor, skarp og gir god oversikt via det funksjonelle betjeningssystemet iDrive.

Best er selve kvalitetsfølelsen du får. Dette er påkostet og elegant. Sportssetene gir forbausende god sittestilling. Men ulikt BMW, så kunne vi faktisk ønske å justere de lavere enn hva som her er mulig.

20 LITER MINDRE: BMW har plass til 468 liter. Det er nesten i snaueste laget. Vis mer


Styrefølelsen er eksepsjonell for denne klassen å regne. Testbilen er utstyrt med 16-tommers vinterhjul med 60-profil. Det gir en vablete følelse, men det er selvsagt bra for komforten.

Motoren er et lite fyrverkeri i seg selv. Den nyutviklete 2-liters dieselen er kruttsterk og gjør seg svært godt i kompani med automatkasse og firehjulstrekk. 0-100-spurten går unna på 7,9 sekunder og toppfarten er 213 km/t. Dreiemomentet på hele 400 Nm gjør sitt til at skyvet er best i denne duellen. Forbruket er også nøysomt med et snitt på 0,46 liter på mila.

STOR ÅPNING: Mercedes tilbyr plass til 488 liter. Vis mer


xDrive-systemet er for anledningen utstyrt med en Haldex-løsning, som selvsagt betyr at bilen i utgangspunktet er forhjulsdreven. Men kreftene flyttes bakover så raskt som i løpet av et tidels sekund.

LES OGSÅ: Nå kommer endelig en helt ny VW Touran

Medaljens bakside

Det er når regningen kommer at smilet stivner i BMW-en. I utgangspunktet er den ikke urimelig priset (436 400 kr). Men så er BMW glade i å tilby ekstrautstyr, noe de vet å ta seg grovt betalt for. M-Sport-pakke koster 36 800 kroner, Connected Drive med bl.a. head-up-display ligger på 19 700 kroner og førerassistanse-systemer koster 16 600 kroner.
Denne familievennlige bilen har utstyr for 161 630 kroner. Totalpris er hele 593 630 kroner.

SPREK: Med en bensinturbo på 184 hester går B-klasse som et skudd. Foto: RUNE NESHEIM / AUTOFIL Vis mer


Frisk flerbruks-Mercedes

B-klasse fikk sin facelift på tampen av fjoråret, der utseendet ble lettere endret med nye fangere, ny grill, integrert kjørelys i hovedlykt og kromlist i hekken.

B-klassen har det romsligste bagasjerommet blant duellantene. 488 liter sluker den før du legger ned setene. Da tar den 1547 liter. Bakseteplassen er noe bedre enn i BMW-en. Uten glasstak er takhøyden eksemplarisk og to voksne sitter godt her.

Innvendig har den mange likheter med A-klasse, CLA og GLA. Men det er litt for mye hardplast under luftdysene. En stor fordel er plasseringen av girspaken oppe ved rattstammen. Det muliggjør store ekstra rom foran koppholderne.

4MATIC: For å få firehjulstrekk på dieselmodellen B220 CDi, må du legge på 25.600 kroner. Vis mer

Skjermen er stor og skarp og gir deg et krystallklart bilde når ryggekameraet slår inn. Betjeningssystemet til Mercedes, «Command», er ikke like omfangsrikt som BMWs iDrive.


Testbilen har utstyrsnivået AMG Line - noe som betyr et noe sportsligere preg, blant annet skikkelig sportsratt. Likevel er vi skuffet over materialkvaliteten på deler av interiøret. Under luftdysene er det i hovedsak hardplast det går i.
Brukergrensesnittet for kommandosystemet Comand er ikke like intuitivt som BMWs iDrive.

LES OGSÅ: Vil du ha diesel, 4x4 og automat, men greier deg med stasjonsvogn? Da må du sjekke denne!

BARNEPLASS: Bakseteplassen i B-klassen er god, men BMW kan by på skyvbare seter. Foto: RUNE NESHEIM / AUTOFIL Vis mer

Går som et børseskudd

184 turbomatede bensinhester sørger for 0-100 på 7,5 sekunder og toppfart på 225 km/t. Snittforbruket skal ligge på 0,65 liter, noe du glatt overgår med autofil gassfot.

Støynivået er behagelig, slik bilen også er å kjøre. Den innbyr ikke til sportslig kjøring på samme måte som BMW-en, men den sitter bra selv når det går unna i svingene.
Dobbeltclutch-kassen på sju trinn girer kjapt, men nøler litt ved igangsetting.

Firehjulstrekksystemet er tilsvarende det du finner på A-klassen og i GLA, hvilket vil si at den i utgangspunktet er forhjulsdreven og drar på bakhjulene ved behov.

S-Max, større men ikke dyrere

Ingen bombe

Startprisen på B220 4Matic er 411 900 kroner (B220 CDI koster fra 447 800 kr), men det er fort gjort å gå på en smell når ekstrautstyrslisten kommer på bordet. AMG-Exclusive-pakke koster 12 530 kroner. Videre baller det på seg med parkeringsassistent, setekomfortpakke, LED-frontlys og navigasjon med mer, som til slutt beløper seg til 125 100 kroner. Totalt ender vi da på 537 000 kroner.

Konklusjon:

BMW har inntatt en helt ny klasse, noe de gjør med bravur. De har klart kunststykket å flytte over ikke bare de utsøkte kjøreegenskapene, men også mye av merkets identitet i sin første flerbruksbil. Motoren er fabelaktig, firehjulstrekket fungerer prima og som familiebil klarer den brasene bra.

Men Mercedes-Benz B220 4Matic er hakk i hæl. I hastverk er det liten tvil om at Mercedesen er enklest å laste opp samtidig som den har størst plass. Den ligger veldig godt på veien og har rikelig med krefter.

Disse bilene er temmelig like på mye, men det skorter litt på materialkvaliteten hos Mercedes innvendig.

RETTE BAK: Det er vanskelig å lage en sprek hekk på en flerbruksbil. Mercedes og BMW har prøvd seg med doble potter, men sprekt blir det aldri. Foto: RUNE NESHEIM / AUTOFIL Vis mer


Testresultat

BMW 220d Active Tourer xDrive

BMW-DNA med nydelige kjøreegenskaper, premium interiørfølelse.

Savner flere oppbevaringsrom, dyrt utstyr.


Testresultat

Mercedes-Benz B220 4Matic

Rikelig med plass. Komfortabel og stillegående. Herlig motor med bensin-turbo.

Interiøret holder ikke samme nivå som hos BMW. Ikke like godt kompromiss mellom sporty og komfortable kjøreegenskaper.


.BMW 220d Active Tourer xDriveMercedes-Benz 220 4Matic
Pris436.400 kr411.900 kr
Pris testbil593.630 kr537.000 kr
MotorFiresylindret dieselFiresylindret turbo bensin
Volum1995 ccm1991 ccm
Effekt163 hk184 hk
Dreiemoment/omdr.400 Nm/1750300 Nm/1200
Toppfart213 km/t225 km/t
0–100 km/t7,9 sek7,5 sek
Forbruk blandet0,460,65
CO2-utslipp gram/km122151
Lengde/bredde/høyde434/180/156 cm436/179/156 cm
Vekt1510 kg1430 kg
Bagasjevolum468/1510 liter488/1547 liter
Pris fra kr.436.400411.900
Pris testbil:593.630537.700