TEST: BMW 118d

Sveiven som baksetepassasjerene trenger for å åpne bakvinduet er kun et artig apropos i en bil som legger listen høyt for kompaktklassen.


BMW 118d har svært mange av kjennetegnene til større og dyrere biler, men prisen og størrelsen holder seg innenfor rammene av Golf-klassen. For eksempel starter en Golf med den litt kraftigere 2-liters dieselen på 275.000 kroner. En 118d Business koster 299.900 kroner med metallik lakk og vinterhjul på plass.

Spesiell

Bakhjulsdrift er svært spesielt for biler i denne størrelsen, de andre bilene på denne lengden med bakhjulsdrift er biler som går inn under kategorien sportsbiler. Et annet spesielt trekk er akselavstanden, den er en desimeter lengre enn de fleste andre i klassen. Med såpass avstand mellom akslingene er det lettere å få til gode og komfortable kjøreegenskaper.

En spesiell detalj for de som spanderer på seg ekstrautstyret multifunksjonsratt (1.680 kroner) er at ikke bare lyden fra musikkanlegget men også lukten fra omgivelsene kan styres via knapper på rattet. BMW har funnet plass til en knapp for luftresirkulasjons på rattet.

Utfordrene


1-serie skal appellere til nye kundegrupper for BMW. De har gjort noen spede forsøk med biler som 3-serie Compact, men denne bilen er den første som ganske klart er rettet mot yngre mennesker. Designen er spennende og annerledes, og mye sprekere enn for nye 3-serie som skal trygge plassen blant de mer konservative. Nye 3-serie dukker opp i løpet av sommeren 2005, men bilder av bilene har allerede lekket ut.

Med fin 2-liters dieselmotor og sekstrinnsgirkasse var det mer bakhjulsdriften som gjorde at vi trivdes bak rattet. Her kan du lese mer om motor og kjøreegenskaper.