Vis mer

Test BMW 1-serie: Bensin mot diesel

To nye innstegsmodeller av BMW 1-serie er nå tilgjengelige, én dieselvariant og én bensinvariant. Men hvilken modell er best?

Tiden da dieselmotorer var langt høyere priset enn tilsvarende bensinalternativ er over, i alle fall i Norge hvor CO2-utslipp og effekt utgjør en viktig del av avgifts- og prisgrunnlaget. BMW 116i og 116d koster henholdsvis 261.200 og 263.300 kroner, altså bare en differanse på 2.100 kroner. Det gjør det interessant med en sammenligning.

2,0 liter

Både 116i og 116d har 2,0-litersmotorer. 116i hadde tidligere en 1,6-liter, men denne er nå erstattet av en 2,0-liter. Denne har 122 hester og 185 newtonmeter. Dieselversjonen 116d er en ny modellvariant, men motoren er en nedtrimmet versjon av den som sitter i 118d og 120d. Effekten ligger på 116 hestekrefter og dreiemomentet på 260 newtonmeter.

Forbruk

Forbruket er naturligvis noe lavere for dieselbilen. 116d skal klare seg med 0,44 liter per mil. 116i trenger 0,58 liter. Dette medfører CO2-utslipp på henholdsvis 118 og 139 gram. Dette er gode tall, men med tanke på hva BMW har fått til de siste årene, må vi innrømme at vi hadde håpet på enda litt lavere utslipp, spesielt for dieselversjonen.

En liten kuriositet er at den norske versjonen av 116i har litt lavere forbruks- og CO2-tall enn den tyske varianten. Etter hva vi erfarer er det to litt forskjellige motorversjoner som sitter i disse, men hvorfor den norske er mer effektiv er ukjent for oss. Ytelsene er nemlig de samme.

Like raske på papiret

Med det samme vi er inne på ytelser, må det nevnes at bensinversjonen gjør 0-100 på 9,9 sekunder, mens 116d trenger 10,3 sekunder. Små forskjeller altså, men hvordan oppleves det i praksis?

Rett fra fabrikken

Dessverre var begge bilene fullstendig ferske og hadde så vidt rundet et tosifret antall kilometer på måleren da vi overtok dem. Vi regner med at begge motorene vil føles litt kvikkere ettersom de får noen kilometer på nakken, samt at forbrukstallene vil gå noe ned.

116d

Vi starter i dieselversjonen, som vi på forhånd hadde størst forhåpninger til. Under normal pen kjøring oppfører den seg fint. Støynivået er relativt lavt og motoren går forholdsvis rolig, selv om det i dag ikke er noe problem å finne vel så stillegående motorer også blant ikke-premiumbilene i klassen.



Det kraftige dreiemomentet gjør at 116d føles sterk under normal kjøring. Motoren er fleksibel helt ned til like over 1.000 omdreininger og drar fint oppover i mellomregisteret. Men noen turtallsmotor er dette ikke, i alle fall ikke når motoren er så fersk som den vi kjørte. Styrken ligger i nedre og midtre del av turtallsregisteret. Maks effekt ligger på 4.000 omdreininger, men da føler man også at det er på tide å legge inn neste gir.

116i

Heller ikke bensinmotoren er noen turtallsmaskin, naturlig nok med tanke på det lave effektuttaket denne 2,0-literen har. I likhet med dieselmaskinen føles den ganske sterk på de turtallene man vanligvis kjører. Oppover i mellomregisteret går den også fint, men heller ikke denne motoren virker å trives veldig rundt effekttoppen på 6.000 omdreininger. Men i området mellom 3.000 og 5.000 omdreininger, virker den forholdsvis frisk, ikke minst for en innstegsversjon å være. Bunndraget er i tillegg langt bedre enn med den gamle 1,6-literen som 116i tidligere hadde.

Dieselmodellen sterkest under normal kjøring

I en direkte sammenligning fremstår dieselmotoren som sterkere under normal kjøring. Men med aktiv bruk av gasspedal og girkasse, virker de omtrent likeverdige. Bensinmotoren føles sprekere jo fortere du kjører, mens dieselmotoren føles sprekest når man kjører rolig.

Bensinmotoren mykere og smidigere

En ytterligere forskjell ligger i kjørefølelsen i to motorene. Bensinmotoren snurrer lettere og føles mer responsiv. Dieselmotoren er litt tyngre i draget og responderer ikke like kjapt. Alt i alt er motorkomforten bedre i bensinmotoren, også med tanke på støynivået som er litt lavere. Men forskjellene er ikke store og dieselmotoren kompenserer delvis ved at man ikke trenger å gire ned like ofte når man trenger litt ekstra kraft.

Tekniske data
 116i116d
Slagvolum1.995 ccm1.995 ccm
Effekt122 hk115 hk
Dreimoment185 Nm260 Nm
0-1009,9 sek10,3 sek
Egenvekt1.275 kg1.305 kg
Forbruk0,58 l/mil0,44 l/mil
CO2139 g/km118 g/km



Sekstrinns girkasser

Begge bilene er utstyrt med seksstegede manuelle girkasser. Dieselbilen har naturligvis noe høyere utveksling og ligger i 100 kilometer i timen på omlag 1.600 omdreininger i sjettegir. Bensinbilen har tilsvarende om lag 2.300 omdreininger i hundre. I begge tilfeller gjør dette at motorveikjøring blir komfortabelt uten noe særlig motorstøy og dessuten med forholdsvis lavt forbruk.

Nydelige kjøreegenskaper

Når det gjelder kjøreegenskaper er det ingen betydelige forskjeller å spore mellom bilene. Men det gjør lite, for 1-serie er fortsatt en utrolig fin bil å kjøre, også med disse minste motorene. Våre testbiler var utstyrt med BMWs M-sportspakke, noe som påvirker kjøreopplevelsen noe, men basert på tidligere erfaringer med 1-serie, er denne pakken langt fra påkrevd for å nyte godt av de egenskapene som bor i denne bilen.

Diesel overlegent?

Hvilken innstegsmotor er så den beste? På forhånd hadde vi regnet med at dette skulle være lett match for dieselbilen, men bensinbilen overrasket oss positivt. Blant styrkene dens er god støykomfort, pen gange, mer enn tilstrekkelig med krefter, god gassrespons og et bredt turtallsregister, samt at forbrukstallene ikke er så ille.

Dieselbilen på sin side stiller med enda lavere forbruk, lavere CO2-utslipp og mer krefter på normale turtall, samtidig som motorkomforten er langt bedre enn hva dieselbiler for bare få år siden kunne by på. Vi vil også anta at dieselbilen har bedre annenhåndsverdi, men dette er det vanskelig å spå noe sikkert om.

Drivstofføkonomi

For mange blir nok dette et økonomisk spørsmål. Ettersom disse bilene er priset så godt som identisk, avhenger mye av de årlige drivstoffutgiftene. Med en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer vil 116d med et normforbruk på 0,44 liter per mil bruke 660 liter diesel. Det koster deg 7.016 kroner, etter listepris hos Statoil 29.04.09.
Bensinmotoren vil i følge normforbruket bruke 870 liter. Det gir en årlig drivstoffkostnad på 10.205 koner. Differansen er 3.189 kroner i dieselmodellens favør.



Nå kan det innvendes at man i praksis vil ha høyere forbrukstall enn EU-tallene vi opererer med i dette regnestykket. Det er nok riktig, men det er først og fremst differansen som er interessant her. Vår erfaring er at merforbruket på 0,14 liter per mil for bensinmodellen er realistisk ved pen kjøring. Ved litt mindre pen kjøring øker differansen fort slik at fordelen blir større i dieselbilens favør. At du sparer 3.189 kroner i årlige drivstoffutgifter, må derfor anses som et konservativt anslag. I praksis vil nok de fleste spare noe mer.

Prioriteringer avgjør

Økonomisk er det altså dieselmodellen som vinner, selv om differansen ikke er voldsom. Når det gjelder øvrige kvaliteter, blir det en prioriteringssak. Begge har sine styrker og svakheter og begge er de meget gode innstegsmodeller som gjør BMW langt mer konkurransedyktige i dette segmentet.

Diesel vinner

Men en vinner skal kåres og da må egenskapene vektes i mot hverandre. Da veier dieselmodellens lavere forbruk og CO2-utslipp kombinert med gode ytelser under normal kjøring tyngst. Det betyr ikke at bensinbilen ikke har noen misjon, men at dieselbilen er mer komplett og vil tilfredsstille de flestes behov litt bedre. 116d er altså den beste innstegsmodellen.