TEST: Bli med på tur i 106 knop

Vi har testet Europa raskeste fritidsbåt. Se den elleville videoen.

Over 100 knop på vannet er fort. To kompressorladede maskiner med 662 hestekrefter hver skaper denne ekstreme opplevelsen

USA er kjent for litt av hvert og for de særeste og galeste finnes det noe som på godt amerikansk heter powerboats. Store fritidsbåter som har toppfarter som får selv Gjelsten-klassen til å skjelve i buksene.

Det er snakk om bensinmonstre med kompressor og gjerne flere tusen hestekrefter i hekken. Testbåten går inn i denne klassen og har to nye EU-tilpassede motorer med 662 hestekrefter hver.

Nor-Tech 36 Supercat er den minste båten til Nor-Tech, og er i amerikansk sammenheng heller ikke utstyrt med spesielt store motorer. Men, for oss her hjemme er dette helt voldsomt og tallenes klare tale er også skremmende i forkant av prøvekjøringen.

Norske monstre

Vis mer

TEST: Bli med på tur i 106 knop

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Nor-Tech ble startet av to nordmenn, Trond Schou og Nils Johnsen som fortsatt eier fabrikken, og lokalene finnes i North Fort Myers i Florida. Fra starten av gjorde de alt selv, etter hvert har produksjonen tatt seg opp og de bygger i dag femti båter i året og sysselsetter 100 personer. Modellrekken strekker seg fra minstemann på 36 fot - testbåten - og opp til 80 fot.

Gjør det selv

Fabrikken utfører det meste av jobbene selv og både skrog, interiør, montering og lakkering gjøres av Nor-Tech selv. De har også sin egen motorutvikling, og omtrent halvparten av kundene kjøper Nor-Techs egne motorer, men testbåten har to Mercruiser-maskiner.

2 x 662 HK

Dette er store V8-motorer med 8,2 liters slagvolum og kompressor. Effekten er 662 hestekrefter og kreftene går ut i et drev som heter NXT. Dette er et forholdsvis nytt Mercruiser-produkt som ble lansert sammen med HP700 SCI, som er søstermodellen til testmotoren. Dette er et overflatedrev som tillater en høyere montering enn vanlige Alpha- og Bravo-drev som er mer kjent her hjemme. I tillegg tåler NXT-drevet effekten til den nye motoren. Testmotoren er EU-godkjent og båten er CE-merket. Det betyr at du kan kjøre med den i sjøen, på Mjøsa eller hvor du måtte ønske. Med andre ord Europas raskeste fritidsbåt!

Meget synlig

Nor-Tech 36 Supercat er mildt sagt en spesiell båt. Ensfarget oransje perlemor metallic lyser opp selv på en grå sommerdag. Dashbordet har den samme fargen og instrumentene er også oransje. Gass- og girspaker sitter mellom setene og rattet kan festes på begge sider - alt etter hvordan man kjører og vil fordele arbeidsoppgavene. Venstre forsete disponerer motorinstrumenter og er hovedplassen. Høyre forsete har tankmålere og navigasjon som sine instrumenter.

Utrolig lyd

Setene er svært dype og du sitter som støpt. Når denne båten går for fullt er det også greit å dele på arbeidsoppgavene. Ting skjer fort i over 100 knop. Baksetet har tre dype plasser med håndtak til å holde seg fast i. Totalt sett er ikke plassen i cockpit større enn i en vanlig norsk 20-foter. Foran cockpit i skrogene er det ikke stort. På den ene siden er det en vask og et toalett, og på den andre siden er det en sofa og en slags seng inn bak dashbordet over tunnelen. Støynivået fra motorene er den mest fantastiske V8-lyden vi har hørt noen gang.

DinsidMotorBåttur (wmv 9 046 kB)


Best over 80 knop

En katamaran virker slik at tunnelen mellom skrogene skal gi løft. Denne båten har forholdsvis høy tunnel som blir lavere bakover i båten. Høyden skal gi gode egenskaper i høy sjø, og det at den blir lavere bakover skal gi god kompresjon av luft og tidlig løft. Luften begynner å strømme gjennom med en gang båten planer, men gir ikke noe særlig løft du nærmer deg 50-60 knop. I dette fartsområdet og opp mot 80 knop må vi bruke trimplan for å holde den mest mulig i ro. Det kommer av at luftstrømmen ikke løfter skikkelig. Fra 80 knop og oppover fungerer det optimalt og båten blir et fly. Da ligger den på en luftpute og det er bare å skuffe på med kull.

Forsiktig først...

Nå står fjorden for tur. På sakte fart brummer motoren svært dypt, men ikke så mye at andre mennesker kaster stein etter deg på brygga. Kompressorene summer muntert i bakgrunnen mens vi sklir ut mot åpent hav. Vi gir på gass og brummingen avtar, mens kompressorhylingen tiltar. Du kan ikke bare kline spakene i bunn. Her må det lirkes med trimplan, trimming av drevet og gasses forsiktig.

Heftigere og heftigere

Skroget skyter dramatisk hastighet og ved 40 knop er det bare så vidt motorene snurrer. Vi gir mer gass og ved 50-60 knop begynner vi å merke at det går fort. Fartsvinden røsker i luggen og det begynner å bli viktig å se etter rekved i sjøen. Det er det mye av og vi tenker at det like gjerne kan være mulig å legge fremmedlegemer mellom skrogene i stedet for på siden, men vi slipper heldigvis brå unnamanøvre.

Som et fly

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Bølgene sender den på fine flyturer og det begynner å bli livlig. Egentlig er det ikke nervepirrende, du sitter dypt i båten og oppførselen i 60 knop må sies å være litt sedat. Vi dytter spakene videre fremover og farten stiger fort mot 80 knop. Vi har nå funnet cruisingfarten, hvis vi kan kalle den det. I 80 knop ligger motorene på drøyt 4.000 omdreininger, og til tross for at dette er fort, føler vi oss ikke utrygge. Lysten på gi mer gass er fortsatt påtagelig og vi åpner derfor alle sluser på vidt gap. Hele veien justerer vi trimplan og drev for å få maksimal fart og stabilitet. Dette er en utfordring og læres ikke på en dag. Akselerasjonen opp mot 100 knop er imponerende. Motorene hyler intenst og fartsvinden gjør seg for alvor gjeldende. Støynivået er ikke verre enn at vi med litt anstrengelse kan snakke med hverandre.

Mot 200 km/t - på fjorden

Vi gjør flere forsøk på å nå høyest mulig toppfart og rekorden i dag ble 106 knop, drøye 196 kilometer i timen! På full fart river det i kroppen, hårtustene flagrer, vannet på dekk triller bakover mot cockpit, båten flyr mellom bølgene og støynivået topper følelsen med sitt jagerflyaktige hyl fra to kompressorer som fôrer hver sin 8,2-liters V8-blokk. Kjøreopplevelsen er enorm og savner sidestykke blant alle doninger vi har prøvekjørt på DinSide.

Nort-Tech konkurrerer i den ypperste klasse og på katamaransiden har de Skater og MTI som nærmeste rivaler. På V-bunn er Outerlimits sterkest konkurrent.

Fem mill.

Dette uhyret koster også penger i både innkjøp og bruk. Importøren i Norge, Hydrolift Stavanger AS, har lagt seg på en pris på 4.950.000 kroner. Og det er bare begynnelsen. Det er vanskelig å finne ut eksakt forbruk, men på full guffe snakker vi om rundt 400 liter bensin i timen, pluss/minus. På cruising i 80 knop er forbruket halvert, 200 liter i timen på drøyt 4.000 omdreininger. Hver motor har en tank på 500 liter å drikke i fra. Siden denne båten ikke er solgt er det også fullt mulig å få seg en real guttetur her. Timeleie med foto og film fra helikopter kan bestilles og vi kan garantere en opplevelse for livet!

Store bilder finner du her.