TEST: Bissnisstanks fra Mercedes

Mercedes GL 320 CDI 4Matic er et mektig slagskip på fire hjul.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Den nye statustanksen fra Mercedes - GL-klasse - kjører som en personbil, har terrengegenskaper som en jeep, og er like luksuriøs for begge modus. Dette er bil vi svært nødig ville levere fra oss igjen. Selv om den ikke kjører like godt som en Q7 eller X5, er du sjef på veien.

Millionbil

De rike har det godt. Selv testbilen - billigste kjerre i den nye GL-serien - koster med litt ekstrautstyr like mye som leiligheten vi bor i. Startprisen for GL 320 CDI 4Matic er 1.009.800 kroner. Merk at selv om Mercedes fortsatt tuller med hele fem signifikante siffer i listeprisen (om du betaler med 1.010 tusenlapper, får du en tohundrings i veksel…), har de forholdt seg for gode til å prissette den til under en million.

250.000 ekstra

Testbilen er utstyrt med en del vesentlig ekstrautstyr (flere detaljer i påfølende kapitler) for drøyt 250.000 kroner, det samme som vår private A-klasse koster totalt, hvilket gir en kassalapp på 1.260.000 kroner. Dyrt - men kanskje ikke så dyrt når vi ser på hvilket nivå boligprisene har nådd. Det er neppe urimelig å tenke seg at en stor andel av GL-kundene eier husvære til 5-6 millioner eller mer. Da blir bil/bolig-forholdet akkurat som vårt.

For liten og stor

Vis mer


Sammenlikningen med A-klasse er heller ikke søkt. ”Åh, se, den har akkurat samme volumknapp på radioen som vår” var noe av det først kona sa. Og det er ingen dårlig bragd av Mercedes å klare å gi sine kunder klar gjenkjennelseseffekt i bilene fra den aller minste til den aller største bilen i personsegmentet. Mercedes er som kjent kanskje det merket som har bestrebet seg på å skreve mest det siste par tiårene, med biler for absolutt alle nisjer og segmenter.

Sværing

Vis mer


Så hva er nye GL-klasse? Diger! For det første er den åtte millimeter lengre enn Audi Q7 (vi nevner det selvsagt bare i mangel av andre monumentale referanser...). Den er samtidig med sine uvanlig kantede og bastante former, til Mercedes å være, dessuten enda mer ruvende i trafikkbildet. Likevel sitter vi ikke igjen med inntrykk av en bil som er overdrevet brautende. Det kan skyldes at de kantede formene gir diskrete signaler om at dette samtidig er en real skogskarbil - noe de avanserte terrengegenskapene virkelig gjør den til. Lavgirserie og 60 centimeter vadedybde monner.

Syver-konge

Vis mer


Det kan også skyldes at innredningen er mer sympatisk for de to på tredje seterad enn noen annen tilsvarende bil vi kommer på i farten. Det hadde ikke vært helt feil å plassere statsministeren på bakerste seterad i GL - og da tenker vi uavhengig av hvilken statsminister og politisk legning man har. Dette nærmer seg fort å bli den nye syvseterkongen i SUV-klassen, i tett fight med Land Rover Discovery.

Sikkerhetsteknologi

Vis mer


Og ikke minst tenker vi sikkerhet. Etter å ha fartet rundt med Mercedes ledende Pre-Safe-teknologi en stund, føler man seg fort ganske utsatt i vanlige biler som bare har sikkerhetsbelter og kollisjonsputer. Akkurat som man før følte seg naken om man kjørte uten sikkerhetsbeltet. Pre-Safe-systemer er et radaraktivert system som griper inn dersom kollisjonen likevel er uunngåelig, og tar i bruk alle midler for redusere skadene mest mulig.

Men mer om det etter hvert, først tar vi en gjennomgang på motor og kjøreegenskaper her.