Vis mer

TEST: Billigste firehjulsdrevne A4

Dette er den billigste Audi A4-varianten med firehjulsdrift du kan få kjøpt. Og den fungerer utmerket.

Audi A4 er tilgjengelig med en lang rekke motorer og ulike drivlinjealternativer. Forhjulsdrift er standard på de minste motorene, mens firehjulsdrift følger med de største. Til de mellomsterke motorene er Quattro, som Audi kaller sitt firehjulsdriftsystem, ekstrautstyr. Vi har testet den billigste varianten som er mulig å kjøpe med firehjulsdrift, med unntak av sedanen som koster 23.000 kroner mindre enn stasjonsvognen vi kjørte.

Fra 427.000

Den fulle modellbetegnelsen er A4 Avant 1.8 TFSI Quattro og prisen begynner på 427.000 kroner (alle priser er uten frakt- og leveringskostnader). Det er drøyt 3.000 kroner mindre enn dieselvarianten 2.0 TDI Quattro med 143 hestekrefter koster. Tillegget for firehjulsdrift er for øvrig 40.000 kroner, hvorav snaut halvparten utgjøres av avgiftene. Dette er ganske mye penger, men det blir fort konsekvensene av dagens avgiftssystem. Ikke alle har behov for firehjulsdrift, men Quattro øker kjøregleden spesielt på vinteren, samtidig som forbruket ikke øker så veldig mye (0,72 vs 0,77 liter per mil).

Sprek nok


Bensinturboen passer denne bilen bra, uansett om du velger firehjulsdrift eller ei. Med 160 hester og 250 newtonmeter går 0-100 på 8,9 sekunder og forbruket ligger på 0,77 liter per mil, hvilket tilsvarer 179 gram CO2.

At den nye bensinturboen er en meget fin motor, bekreftes av disse tallene som er gode med tanke på bilens egenvekt på 1.550 kilo og det faktum at bilen er firehjulsdrevet. Ytelsene er gode nok til å gi det lille overskuddet man gjerne forventer i en bil som dette. Samtidig opplevde vi at det var fullt mulig å komme godt under 0,6-tallet på forbruksmåleren i kjørecomputeren på rolig landeveiskjøring.

Fint kompromiss

Denne motoren tilbyr med andre ord en meget god pakke av ytelser, forbruk og pris, spesielt for norske forhold. Dessuten har motoren en fin karakter med mye dreiemoment tilgjengelig over et meget bredt register. I praksis gjør det at motoren føles litt sprekere enn tallene tilsier.

Den manuelle sekstrinnskassen er enkel og presis i bruk og stegingen passer godt for norske fartsgrenser.

Mest krefter til bakhjulene

Vis mer


Firehjulsdriftsystemet Quattro fordeler i utgangspunktet 60 prosent av kreftene til bakhjulene. Det gir en ganske bakhjulsdrevet følelse, både på glatt og mindre glatt underlag. Systemet er effektivt og underholdende. Svingete landeveier med skikkelig vinterføre er rett og slett veldig artig å kjøre med denne bilen.

Gode kjøreegenskaper

Dét skyldes også meget gode kjøreegenskaper ut over firehjulsdriften. Vår testbil var utstyrt med sportsunderstell. Det hjelper på de dynamiske egenskapene, uten at komfortnivået blir alt for lidende av den grunn. På vinterføre opptrer A4 stabilt og passe lekent. Styreresponsen er ganske kjapp og balansen god. Krengning er det svært lite av. I stedet føles bilen lav og man har god kontakt med underlaget, noe som er positivt for kjørefølelsen.

Utover dette er A4 kjennetegnet ved et meget høyt kvalitetsinntrykk, god støyisolering og generelt gode allroundegenskaper. Den skuffer kanskje mest på plassutnyttelse. Verken bakseteplass eller bagasjerom er overdådig med tanke på at bilen nå måler 470 centimeter i lengden, en god del mer enn de nærmeste konkurrentene fra BMW og Mercedes.



Ikke mange konkurrenter

Audi er ganske alene om å tilby firehjulsdrift i denne prisklassen, i alle fall så lenge vi holder oss til premiumsegmentet. BMWs billigste firehjulsdrevne 3-serie koster 462.000 kroner som stasjonsvogn, men har da en 2,0-liters dieselmotor. Er du ute etter dieselmotor, er dette en høyaktuell konkurrent. Les test her. På bensinsiden må du opp på sekssylindrede motorer og dermed helt andre priser. Mercedes C-klasse finnes bare med firehjulsdrift til de dyrere versjonene.

Skoda Octavia med samme motor

Vis mer


Faktisk er denne bilens nærmeste konkurrent på mange måter Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4. Denne bilen har samme motor, et litt annet firehjulsdriftsystem og koster 354.000 kroner. Det er altså en god del å spare på å velge denne bilen. Octavia er en litt mindre bil, men har større bagasjerom og ganske like plassforhold i kupeen, selv om A4 riktignok er noe bredere.

Octavia har ikke den samme premiumfølelsen som A4, men leverer også den et meget godt kvalitetsinntrykk, ikke minst prisen tatt i betraktning. I tillegg har den gode allroundegenskaper og takket være lavere vekt, hakket bedre ytelser enn A4. Det kan altså være et godt valg å spare drøyt 73.000 kroner, før utstyrsforskjeller og eventuelt ekstrautstyr er medregnet. I praksis blir forskjellen altså fort 80.000 kroner og dermed skal du nok være litt over gjennomsnittelig bilinteressert før du bør velge A4.

Subaru Legacy kan også nevnes, men denne er først og fremst aktuell med dieselbokseren på 150 hester. Da starter den på 369.000.

Konklusjon

Vis mer


Konklusjonen blir at denne varianten av A4 fremstår som meget attraktiv, også innad i A4-familien. Du finner et billigere og noe mindre eksklusivt alternativ i Skoda Octavia, men blant premiumkonkurrentene i mellomklassen er det ingen som kan stille opp med kombinasjonen bensin og firehjulsdrift til denne prisen. Dersom du hopper over på diesel finnes det flere alternativer, også i A4-utvalget. Men vi syns denne bensinmotoren gjør en så god jobb at vi ikke nødvendigvis ser noen grunn til at du skal gjøre det