TEST: Billigste Audi A5

Endelig har vi fått tak i A5 med den minste motoren. Den går fort nok og befinner seg prismessig på et levelig nivå.

Audi og BMW følger hverandre tett på produktfronten. Hvis en av disse finner på noe, tar det ikke lang tid før den andre forsøker å herme. Dagens testbil kan ved første øyekast se klin lik ut som BMW 320i Coupe, hvis vi overser vesentlige elementer i de tekniske dataene. De har like mange hestekrefter, de er like store, nesten identiske ytelser og koster det samme. Utstyrsnivået er også forholdsvis likt.

Det er derimot to åpenbare forskjeller som skiller disse to bilene kraftig fra hverandre. Den ene har turbomotor med alle dens fordeler, og den andre har bakhjulsdrift med alt hva det betyr av kjøreglede.

Turbo

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer



Audi A5 med 1,8-liters turbomotor blir en overkommelig kupé i premiumklassen, og for de som skal ha en lettkjørt kupé, vil dette fremstå som et bra alternativ.

Turbo sørger for godt drag over et bredt turtallspekter. Den har 250 newtonmeter fra 1.500 og helt opp til 4.800 omdreininger. Det betyr i praksis at man slipper å gire ned i bakker og at forbikjøringer kan foretas uten store sjalteøvelser med girspaken. Faktisk er det slik at der dreiemomentet er på topp, 4.800, der starter maksimal effekt. Maksimal effekt er konstant fra 4.800 til 6.200 omdreininger.

Dette oppleves altså som en svært fleksibel motor. Turtelleren har rødmerking fra 6.200 omdreininger, men sperra slår ikke inn før ved 7.000. Motoren gir ikke det helt store skyvet i dette turtallsområdet, og det er like greit å gire på et tidligere tidspunkt. I tillegg til at du har bra med effekt er forbruket også rimelig bra.

BMW

Selv om vi ikke har kjørt BMW 320i Coupe i denne sammenhengen, skal vi si litt om den bilen likevel. Den har like mange hestekrefter som testbilen. Den har mindre dreiemoment, 210 newtonmeter kontra 250, og dette er heller ikke tilgjengelig før på 4.250 omdreininger. Det vil si at BMW-motoren må opp i turtall for å få et skikkelig skyv. Rent sportslig er det riktig siden Audi-motoren kan minne om en dieselmotor i karakteristikken hvis vi legger vrangviljen til.

BMW har også bedre resultater på øvelsen 0 til 100, den har høyere toppfart og lavere CO2-utslipp. Audi bruker 8,4 fra 0 til 100, BMW 8,1. Audi har en toppfart på 228 kilometer i timen, BMW har 230. Audi slipper ut 169 gram CO2 per kilometer, mens BMW slipper 151.

Det vi regner med at Audi knuser BMW på, er mellomakselerasjoner i et bestemt gir. Velger vi 3. gir i 60 kilometer i timen, og gir på til 120, tror vi at Audi klarer det fortere enn BMW på grunn av det høye dreiemomentet Audien har fra lave 1.500 omdreininger.

Foran eller bak?

Neste krondilemma potensielle kjøpere må ta stilling til, er om man vil ha forhjulstrekk eller bakhjulsdrift. Audien har forhjulsdrift, men hele motoren sitter fortsatt montert foran forakselen, og det er ikke optimalt. Det er mulig de må det for at grepet skal bli bra nok.

BMW har bakhjulsdrift og kan tenke annerledes. Der dyttes motorene bakover i bilene for at balansen skal bli så god som mulig. Vi regner med at entusiaster er nøye på å få med seg bakhjulsdrift, men er man ikke så pirkete, og kanskje ikke har et så bevisst forhold til bilkjøring, vil Audi A5 klare seg fint.

A5 på veien

Audi A5 er lav og bred. Den gir skikkelig kupé-følelse med høyt dashbord og lav sittestilling. Testbilen hadde S-line-utstyr, og blir også derfor ekstra sportslig.

Sitteposisjonen er behagelig og man finner raskt riktige innstillinger. På veien er den svært medgjørlig og lettkjørt, men du blir ikke akkurat bombardert med inspirerende og vilter oppførsel.

På svingete veier styrer bilen godt og er ikke på langt nær så understyrt som det vi har opplevd med Audi før. Audi sier selv at vektbalansen er forbedret, men motoren er etter vår mening fortsatt plassert for langt frem i motorrommet.

Andre ulemper med forhjulsdrift er at det river i rattet under kraftig akselerasjon, og at det også kan generere understyring ved hjulspinn. På den positive siden er det mange som oppfatter forhjulsdrift som trygt, og at fremkommeligheten blir bedre. BMW er av en annen oppfatning.

BMW 320i Coupe og Audi A5?

Begge disse bilene er suverene og ufornuftige kjøretøyer som (til tross for gunstig og nærmest identisk pris) kan anbefales. De gjør mer eller mindre den samme jobben, men for spesielt interessert er de vesentlig forskjellige.

Audi med sin sterke turbomotor og forhjulsdrift er helt klart noe som vil appellere til mange, men BMW 320i Coupe har mye lavere CO2-utslipp, bedre ytelser og ikke minst drift på bakhjulene som må tillegges en del vekt i denne bilklassen.

Med dette utgangspunktet burde det være lett å velge hvilken av disse to som passer best i forhold til egne ønsker, men vi heller mot at bakhjulsdrift er å foretrekke på en premiumkupé.

Priser og spesifikasjoner finner du her.

Store bilder finner du her.