TEST: Billigere dieselmotor i 307 SW

Peugeot 307 SW står i en spagat mellom kompaktklassestasjonsvogner og fleksibiler. Den er nærmest stasjonsvognene, og har til nå vært et litt kostbart alternativ i klassen.


Ved å ta ut mindre effekt av dieselmotoren på 1,6 liter er prisen blitt mer spiselig. 267.000 kroner betyr at den fortsatt er betydelig dyrere enn tilsvarende biler som Ford Focus og Toyota Corolla, men gapet er blitt mindre.

Påklistret haikjeft

Kjennetegnet på Peugeot er nå det store gapet i fronten. Selv om grillen ser tøff ut på nyere biler som 407 og 1007, ser det litt påklistret og uvant ut på 307 SW. De litt malplasserte tåkelysene som ødelegger konturen av den karakteristiske grillen hjelper heller ikke.

De nye lyktene løfter imidlertid inntrykket, og 307 SW oppleves som en mer moderne bil etter ansiktsoperasjonen. De forsiktige endringen på instrumenter og dashbord virker også positivt. Etter operasjonen er 307 SW blitt en centimeter lengre.

Enkle valg

Betegnelsen SW etter 307 innbærer glasstak og fleksible seteløsninger, og den ser også betydelig mer eksklusiv ut enn den rene stasjonsvognutgaven. Prisdifferansen er mellom 15.000 og 20.000 kroner, og mange har falt for kvalitetene SW-utgaven tilbyr.


For prissammenlikning mot konkurrerende stasjonsvogner er det derfor riktigere å se på bruke stasjonsvognen som sammenlikningsgrunnlag, og så se på SW-utgaven som en mer velutstyrt variant. Med 90 hestekrefter koster 307 stasjonsvogn fra 250.000 kroner og 307 SW koster 267.000 kroner.

Men før vi ser nærmere på hva konkurrentene tilbyr skal vi konsentrere oss om motor og kjøreegenskaper.